Trafiken på Djurgårdsbussarna har enligt många resenärer lämnat en del att önska. Under stora delar av dagen, och på helgerna, går linjerna 67 och 69 en gång i halvtimmen.
Det har lett till både trängsel och frustration, och förra året satte Tekniska museet in busstrafik i egen regi för att möta behovet under sportlovet.
– Besökare blir stående, och vår personal har svårt att komma i tid till jobbet. Den som har barnvagn eller rullstol kan ha svårt att komma på, sa museichefen Peter Skogh till Mitt i.
Svårt för skolklasser
Nu ska det bli ändring på det. Från och med den 14 april går linjerna 67 och 69 upp i turtäthet. Då går bussarna varje kvart i stället för en gång i halvtimmen under mellantrafik och på helger.
– Det finns ett stort behov av kvartstrafik på de här linjerna. Aktörer på Djurgården har berättat att det är trångt, och att skolklasser tycker det är svårt att komma med bussen, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Kostnaden för satsningen är cirka fyra miljoner kronor, uppger MP.
Är det här pengarna behövs som mest?
– Rent historiskt har SL varit svagare på fritidsresorna, därför är det jätteviktigt för oss att satsa på den här trafiken så att människor känner att SL är ett bra alternativ när de ska till besöksmålen på Djurgården.
Anton Fendert påpekar att styret nyligen även satsat på att öka antalet avgångar på stombussarna i innerstaden.
– Jobbpendlingen är jätteviktig. Vi vill inte ställa olika slags resande mot varandra, satsningen på resor på fritiden är snarare ett komplement.
Buss 67 går mellan Odenplan och Blockhusudden, och buss 69 går mellan T-centralen och Djurgårdsbrunn.