Nästa vecka är det premiär för en ny busslinje i Stockholm. Två gånger i timmen avgår spelbussen från Norrmalmstorg till Tekniska museet under hela sportlovsveckan.

Busslinjen kan ses som en generös satsning på service och tillgänglighet. Men det handlar i grunden om ett allvarligt problem; kollektivtrafiken är helt enkelt för dålig, både sett till kapacitet och punktlighet, menar museichefen Peter Skogh.

– Besökare blir stående, och vår personal har svårt att komma i tid till jobbet. Och den som har barnvagn eller rullstol kan ha svårt att komma på, säger han.

Ligger inte på vischan

Det är alltså med dubbla känslor museet börjar köra buss.

– Det är klart att det känns bra att göra något åt problemet. Vi är till 70 procent beroende av egna entréintäkter och har inte råd att vänta på att någon annan ska göra något. Samtidigt känns det orimligt att vi ska behöva bedriva egen busstrafik för att säkra att besökarna kommer till museet.

Och museet ligger inte direkt ute på vischan, poängterar Peter Skogh.

– Vi har fem museer här i museiparken, och så Rosendal på andra sidan bron. Det är verkligen en funktion som regionen bör tillgodose med allmänna transporter.

Om det blir aktuellt att köra mer busstrafik efter sportlovet har museet ännu inte fattat beslut om.

"Svårt med barnvagn"

SL skriver i ett mejl till Mitt i Östermalm att det var ett högt snitt för antalet resande på buss 69 under sportlovet förra 2023, men att det inte var över gränsen.

Man behöver dock titta på snittet över en längre period när man dimensionerar trafikutbudet, skriver presskommunikatören Natalie Nordenswan.

– Självklart kan det variera och har man till exempel barnvagn så blir det så klart ibland svårt att komma med vissa gånger.

 SL påpekar att buss 69 är en linje med ett ojämnt flöde av resenärer.

– Linjen påverkas av när museerna öppnar och stänger, konserter eller annan verksamhet som lockar många människor som vill resa ungefär samtidigt.

Även buss 69 kan dras ner

Sett ur Tekniska museets perspektiv finns det dock en risk att det blir än värre i framtiden.

Mitt i har tidigare berättat om nedskärningarna på busstrafiken i innerstan och även buss 69 berörs av dessa. Linjen som trafikerar museiparken på Djurgården ska enligt förslaget bantas från fyra till tre avgångar i timmen under högtrafik och från fyra till två avgångar i timmen under mellantrafik.

– Kollektivtrafiksystemet ska vara så bra som möjligt för så många som möjligt. Då kollektivtrafiken har begränsade resurser är en del av trafikplaneringens uppgift att göra avväganden och prioriteringar mellan olika typer av behov och förutsättningar, skriver Natalie Nordenswan.