Knappt någon kan ha undgått den stora mängd Bröd & Salt som öppnat runt om i Stockholm.

I Tullhus 3 på Skeppsbron har de en butik och där bakas även deras bullar.

Men i dagarna ska bageriet flytta till Västberga eftersom de behöver mer utrymme för att baka. Det innebär en del förändringar.

– Bageriet har tagit stor plats, så vi gör om byggnaden till en större butik och restaurang med bar utomhus och stor uteservering. Det blir ett härligt ställe för sommarhäng, säger Annelie Vest, marknadsansvarig på Bröd och Salt.

I början av året gick fikakedjan ut med att deras butik på Torsplan blir restaurang, senare intog restaurangkonceptet även T-Centralen. På Skeppsbron väntar dock inte à la carte, utan enklare middagar, med bland annat chark.

Tar sikte utanför stan

Enligt det serveringstillstånd som sökts är planen att sälja alkohol till klockan 01 inomhus och fram till klockan 23 på uteserveringen.

– Vi lägger helt enkelt på ett kvällskoncept. På dagen är det som vanligt med sallader, fika och frukost, men som det ser ut nu med höga hyror måste vi tänka på alla timmar vi kan hålla öppet. Det känns som ett naturligt steg för oss att kunna erbjuda middag och vin.

Så vart är Bröd och Salt egentligen på väg?

– Vi fortsätter vår expansionsplan. Kafédelen har vi stenkoll på, men vi vill lägga till restaurangbenet på de butiker där vi tycker det passar, likaså coworking-utrymmen. I höst öppnar vi två nya ställen, sedan är planen att gå utanför Stockholm.

Finns det inte en risk att marknaden är mättad?

– Jo, det gör det. Vi har inte så många butiker utanför tullarna, men stadskärnan börjar vi bli klara med.

Samtidigt är Bröd och salt lite av ett rött skynke för vissa. Tillsammans med hamburgerkedjan Brödernas har de lite blivit symboler för kedjor som tar över stan.

Hur resonerar ni kring det?

– Det är inget vi tänker på. I stadsbilden finns plats för alla typer av verksamheter, stora som små. Även om många ser oss som en kedja går vi inte ifrån vår grundtanke med att det är ett hantverk och vi bakar varje dag. Vi jobbar hårt och växer organiskt.

Serveringen på Skeppsbron öppnar i maj.