Bakom en betonggrå fasad på Mårbackagatan i Telestaden, mittemot polisens passexpedition, ligger en av Stockholms viktigaste arbetsplatser för kulturutövare: Konstverket.

Under dess tak samsas SITE och Konstnärernas Kollektivverkstad, KKV. De flyttade in 2018 och blev de första nya hyresgästerna i området efter Telias flytt.

Om KKV med sina verkstäder och ateljéer är handfast och konkret, känns SITE mer svårfångat. Produktionshus för samtida scenkonst – vad ryms egentligen i det begreppet?

Stängd arbetsplats öppnar upp

Verksamhetschefen Emelie Johansson och producenten Daniel Iinatti guidar oss genom lokalerna. Här finns två dansstudior och en black box; ett större scenrum.

– En vanlig vardag kan det vara en musikakt här i vår black box som repar inför turné. Samtidigt som en av våra residenskonstnärer jobbar i ena studion och en fri teatergrupp i den andra, säger Emelie Johansson.

Erwin Semler och Klara Mossberg tillsammans med Emelie Johansson, verksamhetschef på SITE.

Erwin Semler och Klara Mossberg tillsammans med Emelie Johansson, verksamhetschef på SITE.

Mikael Andersson

I husets kök sammanstrålar vi med tre av de scenkonstnärer som deltar i nästa veckas SITE/Specific-festival. Under tre dagar bjuds publik in för att gratis få ta del av vad huset har att erbjuda.

– Det är ett av få tillfällen då vi bjuder in publik. Normalt är det ingen publik plats, det är en arbetsplats för repetition, förklarar Daniel Iinatti.

Cirkus och dans

Klara Mossberg är lindansare, Rebecka Nord är akrobat och Erwin Semler är dansare. De har tre av totalt elva så kallade årsresidens på SITE. Platserna är reserverade för utövare av samtida dans och cirkus.

Residenset innebär att de kan utnyttja lokalerna utan kostnad under ett år och ta hjälp av SITE-folkets kunnande och kontaktnät.

– För mig som frilansande konstnär är det väldigt värdefullt att ha en fast punkt att utgå ifrån och att kunna ta del av stöd och möta andra konstnärer som finns här, säger Klara Mossberg.

Koreografen Daniel Staaf, stående till vänster, repeterar en föreställning med sina dansare i en av SITE:s två studior.

Koreografen Daniel Staaf, stående till vänster, repeterar en föreställning med sina dansare i en av SITE:s två studior.

Mikael Andersson

Tid och rum för utveckling

Den här dagen är koreografen Daniel Staaf i en av husets studior och repar med sina dansare. Han ser SITE som en unik möjliggörare.

– Det betyder enormt mycket. Annars är det svårt att hitta lokaler med produktionsrum och stöd tidigt i utformningsfasen av ett verk. Det är ofta ett moment 22 – det krävs att man redan har något färdigt att visa upp för att få tillgång till en lokal.

Öppet hus i festivalform

SITE/Specific-festivalen pågår i tre dagar med start torsdag 22 maj. Den ger husets residenskonstnärer en chans att testa sina föreställningar inför publik.

– Det började som en sorts öppet hus men har växt till en ganska stor festival, konstaterar Emelie Johansson.

Kanske inte publikmässigt – snittet ligger på 300-400 besökare enligt arrangören. Men som det ska vara på en festival bjuds publiken på ett rejält smörgåsbord.

– Det är ett superbra tillfälle att upptäcka vad som är nytt inom scenkonsten, säger Daniel Iinatti.

– Det är stor bredd och kvalitet. Ena dagen kan man gå på hiphop-dans, nästa dag en ljudinstallation och sen en cirkusföreställning, helt gratis. I stället för att lägga 850 spänn på att åka in och se en musikal i stan och bli besviken, säger Emelie Johansson.

Klara Mossberg, Erwin Semler och Rebecka Nord är tre av scenkonstnärerna som visar upp sig på festivalen nästa vecka. Producenten Daniel Iinatti är en av dem som håller i trådarna.

Klara Mossberg, Erwin Semler och Rebecka Nord är tre av scenkonstnärerna som visar upp sig på festivalen nästa vecka. Producenten Daniel Iinatti är en av dem som håller i trådarna.

Mikael Andersson