Skåphallen i Vibyskolan bjuder på en ovanlig syn. Drygt tio tonåringar samlade på några kvadratmeter – men inte en smartphone i sikte.

När Vibyskolan införde mobilförbud höstterminen 2022 var det inte utan protester. Drygt tre år senare har det satt sig och eleverna kan se flera fördelar.

– Man kommer närmare sina kompisar när det inte finns något som stör och tar bort fokus, säger Kelly Skalberg som går i nian.

Ett år yngre Lucas Stensmo håller med.

– Man blir mer social. Och koncentrationen på lektionerna blir bättre. Mobilförbudet minskar också risken för näthat mot andra i klassen. Om man blir osams så kan det lägga sig tills skoldagen är slut, innan någon har lagt ut något. Man hinner tänka emellan, säger han.

"Skapar stress hos barn"

Där fångar de snabbt in stora delar av tanken bakom att mobilförbud infördes. Huvudsyftet var att hålla fokus på pedagogiken.

– Telefonerna var en störningskälla, även om de inte fick ha dem på lektionstid. Men vi såg också psykosociala skäl. Notiser och ständig uppkoppling skapar en stress hos barn. Utan telefoner stärks det sociala klimatet på skolan, säger Vibyskolans rektor Jessica Boije.

Vibyskolans rektor Jessica Boije med en av högstadiets mobiltelefonlådor i famnen.

Vibyskolans rektor Jessica Boije med en av högstadiets mobiltelefonlådor i famnen.

Tomas Stark

Hon berättar att det började med ett önskemål från lärarna, och att vårdnadshavarna också var väldigt positiva.

– Jag var ny som rektor och skulle göra en sådan här obekväm åtgärd men alla stod bakom, utom eleverna. Bland dem var det inte populärt där och då, tonåringar lever ju med sina telefoner.

Förbud i högstadiet ovanligt

I september i fjol gjorde Mitt i en rundringning för att kolla läget på Sollentunas grundskolor. Den visade att alla skolor har mobilfria skoldagar för låg- och mellanstadieelever. Men på högstadiet är det totalförbud på några få skolor, medan de flesta har fritt fram på raster.

Nu står det klart att det från och med skolstart till hösten 2026 införs ett nationellt mobilförbud i grundskolan.

En del frågar sig hur det ska gå till i praktiken.

Inlåsta hela dagen

– Hos oss tar lärarna in alla telefoner på morgonen och så får de tillbaka dem när skoldagen är slut, säger Jessica Boije.

Mobilerna läggs i ”namnade” lådor så att personalen kan se om någon elev inte har lämnat sin. Lådan ställs i ett skåp med hänglås, inne i ett låst rum.

En av mobiltelefonlådorna på Vibyskolan. Den här dagen, med drygt två veckor till jul, får eleverna en liten polkagottis med sig när de hämtar sina telefoner.

En av mobiltelefonlådorna på Vibyskolan. Den här dagen, med drygt två veckor till jul, får eleverna en liten polkagottis med sig när de hämtar sina telefoner.

Tomas Stark

– I början hittade de på alla möjliga varianter, som att ha två telefoner till exempel. Jag kan inte svära på att det inte händer i dag också, men ingen har mobilen framme nu i alla fall, säger Jessica Boije.

Elevernas protester, och även olika tricks, avtog ganska snabbt tycker hon.

Niondeklassarna Angelica Thunberg och Kelly Skalberg håller med.

– Först blev vi besvikna, när vi skulle få ha telefonerna så blev de förbjudna, men nu är det skönt att ha en tvingad paus från telefonen. Hemma är det lätt att fastna med den, säger Angelica Thunberg.

Christian Draghici Rusch som går i åttan tycker precis som skolkompisarna att fördelarna med förbudet överväger.

– Det är bra för koncentrationen och vi är mer utomhus pratar mer med varandra, säger han.

Och nackdelarna?

– När man inte har sitt schema i huvudet, då hade det varit lätt att komma åt det i telefonen, säger Christian Draghici Rusch.

– Precis, det är väl det dåliga, om man har något man bara vill checka, då måste vi vänta till klockan tre, säger Angelica Thunberg

Å andra sidan kan till och med den där nackdelen ses som en fördel, en tvingad paus från att alltid ha all tänkbar information ett par knapptryck bort.

– Förbudet är bra för man kan inte bli lockad att använda sin mobil, säger Lucas Stensmo.