Bussresandet i innerstan och på Lidingö har minskat med cirka 30 procent sedan pandemin och det ändrade resemönstret verkar bestå, enligt trafikregionråd Anton Fendert (MP).

– Det framstår inte som rimligt att ha samma tidtabell som tidigare, säger han.

Buss 221 som gått mellan Ropsten och Larsberg lades därför ner när tidtabellen ändrades i december.

Nu har SL kommit med ytterligare ett slutgiltigt förslag på hur busstrafiken ska göras om. Flera linjer i innerstan får färre avgångar, även bussar på Lidingö drabbas.

Sticklinge och Näset

Busslinje 203 som går mellan Ropsten och Näset kommer enligt förslaget att gå mer sällan. Under rusningstrafik minskar det från fem till fyra avgångar i timmen och övrig tid från fyra till tre avgångar.

Busslinje 225 mellan Ropsten och Sticklinge kör också mer sällan framöver. Den går från tre till två avgångar i timmen, och att bara köra i rusningstrafik. 

Även buss 75 – som går mellan Ropsten och Cityterminalen – får färre avgångar, och ska bara trafikeras i rusning. Linje 76 mellan Ropsten och Norra Hammarbyhamnen får också minskade turer.

Kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M) är besviken på Region Stockholm.

– S, C och MP lovade bättre kollektivtrafik i valet– i stället blev det dyrare och sämre. Nu drabbas Lidingöborna ytterligare av grönvänsterns misskötsel av regionen.

MP:s gruppledare på Lidingö, Patrik Sandström, pekar å sin sida på regeringens brister.

– Jag är så klart inte nöjd med att Region Stockholm tvingats till besparingar när fler behöver åka kollektivt för att minska klimatutsläppen.

– Regeringens ovilja att kompensera för det extremt tuffa ekonomiska läget i landets regioner och kommuner går ut över människors vardag och klimatarbetet. Jag är ändå glad att MP kämpat hårt för att hålla avgifter i kollektivtrafiken låga, särskilt för barn, unga och pensionärer. 

Börjar gälla i augusti

Förändringarna i bussarnas tidtabeller ska klubbas på trafiknämnden den 17 april, och träda i kraft i samband med tidtabellsskiftet i augusti.

Det kan bli ändringar på detaljnivå, till exempel gällande avgångar på en specifik linje, men i övrigt kommer förslaget med största sannolikhet att blir verklighet, enligt Anton Fendert.

Hur mycket kommer ni spara?

– Det kan jag inte säga just nu i kronor och ören.