I början av juli släcktes plötsligt uppkopplingen ner i flera hus i Sånga-Säby. I de hårda vindarna hade ett träd fallit över en stolpe, vilket i sin tur hade gjort att fiberkabeln hängde lågt över Sånga-säbyvägen och blev avkörd av en lastbil.

Och sedan förblev det nedsläckt.

– Jag felanmälde det när det först hände men sedan dess har jag behövt jaga efter lösningar, berättar Per-Johan Lindahl som är en av de som drabbats av avbrottet.

– Min svåger bor i Bromma och när fiberkabeln grävdes upp på hans gata var det fixat på två dagar. Här har det gått två månader. Visst, vi bor på landet, men det är inte obygden.

Olika svar

Runt 20 hushåll är anslutna till fibern och i vissa fall har olika svar getts på varför det dröjt. En har fått höra att det är på grund av att vägen behöver stängas av och det kräver tillstånd från SL, en annan har hört att det kräver ett stort grävjobb. Till Mitt i Mälarö har Telia tidigare sagt att det är själva stolpen som tagit tid att få fram.

– Jag har Comviq och de ordnade med mobilt bredband men häromdagen låg även det nere. När jag då ringde sa de att ärendet var avslutat från Telias sida, säger Per-Johan Lindahl.

Det är det inte, försäkrar William Fröding, pressansvarig på Telia.

– Vi är i sluttampen av arbetet nu. Senast i slutet av september ska det vara klart men ambitionen är såklart att det ska gå fortare än så. 

Vad är det som har tagit så lång tid? 

– Leveransen av stolpen är en del men det har också varit omfattande arbete med att röja upp nedfallna träd, i grävarbetet och i dragningen av en ny kabel. Det är en process med många komplexa steg och lokala utmaningar. 

Vilka är de lokala utmaningarna? 

– Det ligger i en korsning och det har gett utmaningar för arbetet och oförutsägbara utmaningar i grävarbetet. 

Ingår i samhällskontraktet

Bland de drabbade hushållen känner flera ett bristande förtroende för Telia. Per-Johan Lindahl menar att Telia brustit i sitt ansvar för den digitala infrastrukturen.

– Det ingår i samhällskontraktet, de måste ta ansvar för infrastrukturen på en övergripande nivå. Det ska inte handla om att man som kund skriker högst, säger han.

William Fröding på Telia håller med om att fibern är en viktig del av samhällets infrastuktur.

– Naturligtvis är det viktigt och jag beklagar att det har blivit så här. Nu är det vår högsta prioritet att det här ska åtgärdas.