– Jag har bytt märke på blöjor, till det billigare för att det har blivit så himla dyrt, säger Isa Keskinen.

I Skogås centrum faller regnet över ett sömnigt torg. Isa Keskinen är på väg in i matbutiken med döttrarna Amina, 2 år och Alea, 3 år, i dubbelvagnen. Amina hojtar glatt och pekar på en meterstor bild på en måltid utanför affären.

– Allt har blivit dyrare, kläder, mat, det märks väldigt mycket, säger Isa Keskinen.

Sedan årsskiftet har hon börjat storhandla en gång i månaden och hon lagar egen mat till barnen.

– Jag köper frysta varor för det är billigare, men det beror på var man handlar också.

Välling är en av de produkter som ökat mest i pris; 11,7 procent under februari. Isa Keskinen berättar att hon testade ett billigare märke, men att det ratades av döttrarna.

– Det gillade dom inte, så välling har vi slutat med nu.

Matilda Almqvist med dottern Jolene, 2 månader.

Matilda Almqvist med dottern Jolene, 2 månader.

Johanna Wallén

Rekordstora prisökningar

Enligt sajten Matpriskollen är det extra dyrt just nu. Aldrig någonsin har de sett en så stor prisökning på varor som i februari. 44 058 olika artiklar har ökat med i genomsnitt 2,1 procent på en månad.

Bland de varor som stigit mest i pris återfinns barnprodukter, som ökat 4,8 procent under februari, och så mycket som 16,3 procent på ett år. Inom kategorin ingår välling, barnmat och blöjor – saker det inte går att tumma på för de flesta småbarnsföräldrar.

Matilda Almqvist med dottern Jolene nerbäddad i vagnen kommer gående från pendeltåget vid Skogås station. Hon blev förälder för två månader sedan.

– Det är mitt första barn så jag har inget att jämföra med. Men det är klart att det är dyrt, det känner jag ju. Blöjor och sånt. Men än så länge är maten gratis, säger hon.

Med de livsstilsförändringar som skett sedan hon blev förälder, har det automatiskt blivit så att hon sparat in på saker till sig själv, som att gå ut och äta.

– Och det hade jag räknat med. Det blir naturligt att man inte lägger lika mycket pengar på sig själv.

Barnprodukter har ökat 4,8 procent under februari, och så mycket som 16,3 procent på ett år.

Barnprodukter har ökat 4,8 procent under februari, och så mycket som 16,3 procent på ett år.

Josephine Seglert

Mindre blöjor i förpackningen

Enligt Riksbanken drabbas ingen hårdare av inflationen än barnfamiljer. En typisk barnfamilj möts nu av en inflation på nästan 17 procent, jämfört med genomsnittet på 12 procent sett till konsumentprisindex (KPI).

I Flemingsbergs centrum skyndar en fyrbarnspappa förbi på väg in på Ica Maxi.

– Det är alltid dyrt! Det går bara upp, svarar han på frågan om han märkt av prisökningar, innan han försvinner bort med sonen i barnvagn. 

Ett stenkast bort på öppna förskolan i Flemingsberg sitter Emelie på en matta och leker med sonen Max, snart ett år gammal. Hon berättar att även om pengarna räcker till är hon föräldraledig student, och planering har blivit A och O sedan priserna började stiga..

– Det går åt mer tid till det, och den tiden måste ju tas någonstans ifrån. Det är mer pyssel i vardagen.

Hon säger att Max nyligen börjat träna sig på att äta riktig mat, och att hon tror att hon hade testat mer olika rätter om det hade varit för ett år sedan, och maten hade varit mer prisvärd.

– Varje mathandling verkar helt enkelt dyrare. Det är synligt på till exempel blöjor. Att man har minskat på antalet blöjor i förpackningarna men höjt priset. Jag är medveten om att styckpriset ökat.

Väljer du bort någonting?

– Jag väljer bort mina ”treat myself”-saker. Innan inflationen kom så hade jag lyxigt nog möjlighet att ha kaffeabonnemang till exempel. Nu blir det mer att man tänker, är det värt det?

Priset på blöjor har ökat med i snitt 10,8 procent under februari.

Priset på blöjor har ökat med i snitt 10,8 procent under februari.

Josephine Seglert