Nästa år startar arbetet med att bygga om Fagerdalavägen. Här ska det bli ny in- och utfartsväg, rondell och gångpassage över vägen. 

Det sker i samband med att industriområdet Ploglandet, söder om Fagerdalavägen, byggs ut.Då måste trafiken ritas om, enligt kommunen.

– Fagerdalavägen har krön, kurvor och dålig sikt åt flera håll. Med ombyggnationen hoppas vi kunna sänka hastigheterna och öka trafiksäkerheten, säger Olof Eriksson, projektledare på Värmdö kommun. 

"Vi hoppas kunna öka trafiksäkerheten på den här delen av Fagerdalavägen" säger kommunens projektledare Olof Eriksson. Infarten till Magneberg blir kvar som idag.

"Vi hoppas kunna öka trafiksäkerheten på den här delen av Fagerdalavägen" säger kommunens projektledare Olof Eriksson. Infarten till Magneberg blir kvar som idag.

Eva Tonström

Många med sommarhus på bland annat Saltarö, Fagerdala och Bullandö behöver åka Fagerdalavägen. Det är också vägen till en av landets största marinor, Bullandö marina. Det gör att trafiken ökar kraftigt under sommarhalvåret.

Trafikverkets plan att anlägga en så kallad gångpassage mellan Ploglandetsidan och Älvsbysidan, är inget som kommunen förordar.

– Vi har föreslagit ett övergångsställe i stället för att öka trafiksäkerheten. Vid en gångpassage har bilisterna företräde och de gående måste anpassa sig till fordonstrafiken, säger Olof Eriksson.

Här vid infarten till Älvsby industriområde byggs en ny rondell, och en ny in- och utfart till Ploglandet. På bilden kommunens projektledare Olof Eriksson.

Här vid infarten till Älvsby industriområde byggs en ny rondell, och en ny in- och utfart till Ploglandet. På bilden kommunens projektledare Olof Eriksson.

Eva Tonström

Men enligt Reine Frisk, projektledare på Trafikverket, behöver man ta hänsyn till hur mycket gångtrafik det är på platsen.

– Vår bedömning är att det inte är motiverat med ett övergångsställe här, men för att underlätta för gående att korsa vägen anläggs en gångpassage, säger han.

Ulrika Enhörning, stallägare och representant för föreningen Värmdö hästvägar, har kontaktat kommunen för att uppmärksamma dem på att det finns många ryttare i området.

Hon tycker att det är bra att Fagerdalavägen blir säkrare, men att det är viktigt att tänka in även hästarna i trafiklösningen.

– Vi är många som rider genom företagsområdet och över Fagerdalavägen för att ta oss mellan stallen och vidare till olika ridslingor. Vi behöver kunna rida längs med och över den nya in- och utfartsvägen på ett säkert sätt, säger hon. 

Ulrika Enhörning, här med sin häst Pax, representerar ryttare och stallägare i området runt Ploglandet.

Ulrika Enhörning, här med sin häst Pax, representerar ryttare och stallägare i området runt Ploglandet.

Privat

En lösning vore att ordna en ordentlig vägren längs med den nya in- och utfartsvägen som byggs, och tydliga övergångsställen, menar hon. 

Hur har ni tänkt med hästarna?

– Det är inget vi har tittat särskilt på så jag måste be att få återkomma om det, säger Olof Eriksson. 

Vid bygget av nya rondellen kommer trafiken behöva ledas om genom Ploglandet, via den nya in- och utfartsvägen.

– Troligtvis kommer den etappen starta efter nästa sommar för att inte behöva dra om trafiken mitt under högsäsong, säger Olof Eriksson.

Nya hållplatser byggs på vardera sida om Fagerdalavägen.

Nya hållplatser byggs på vardera sida om Fagerdalavägen.

Eva Tonström

Flera nya industritomter på gång i Värmdö

Två industriområden i Värmdö har fått okej av kommunen att växa. Ett av dem ligger på Ingarö, där de har stora planer, och det andra vid Älvsby på Värmdölandet.

Vallbo industriområde på Ingarö kan komma att byggas ut rejält för att få plats med fler företag. Det är markägarna Frentab AB och Industrihus på Värmdö AB som skickat in ansökan och det rör sig om tre fastigheter med en total yta på cirka 8,6 hektar.

Nu startar arbetet med att ta fram en detaljplan för hela området. 

På Vallbo 1:2 föreslås flera rader med industrihus med plats för flera företag, fristående verkstadsbyggnader och en byggrätt för logistik- eller lagerbyggnad. 

Verkstadsbyggnader.

Verkstadsbyggnader.

Frentab/Krupinski/Krupinska arkitekter

Behov av fler företagsplatser

På granntomterna Vallbo 1:6 och 1:7 ersätts befintliga byggnader med nya och man bygger även några till hus.  

Hur många nya företag som kommer att få plats går inte att säga exakt, enligt företagen. Det ska arbetas fram i dialog med Värmdö kommun.

– Vi tror på platsen och är helt övertygade om att det finns ett stort intresse runt om i kommunen för den här sortens lokaler, säger Azra Durakovic, vice vd på Frentab.

Värmdös företagsområden behöver utvecklas och förtätas för att kunna erbjuda plats för fler verksamheter, enligt kommunen.

In- och utfart till Vallbo bör dock flyttas längre söderut på Fågelviksvägen för bättre säkerhet för bussresenärer, skriver kommunen.

Ett annat företagsområde som är på gång att byggas ut är Ploglandet vid Älvsby industriområde på Värmdölandet. Där finns redan en detaljplan beslutad och klar sedan 2016, och en handfull företag i området. 

Nu ska även obebyggd mark söder om Fagerdalavägen, som planlagts för nya industritomter, förberedas för byggnation med vägar, vatten och avlopp.

En av de nya industritomterna som kan bli till salu på Ploglandet, längs Fagerdalavägen.

En av de nya industritomterna som kan bli till salu på Ploglandet, längs Fagerdalavägen.

Eva Tonström

Det handlar om ytterligare två tomter, men det kan rymmas fler företag på en tomt beroende på vilken typ av verksamhet det är, enligt Sofia Vogel, avdelningschef på mark- och exploateringsavdelningen i Värmdö. 

Fagerdalavägen kan få rondell

I samband med det föreslås att en ny cirkulationsplats byggs på Fagerdalavägen vid infarten mot Älvsbyvägen, och nya busshållplatser. Nuvarande in- och utfart till området behålls då också.

– Vi har en dialog med Trafikverket, som är huvudman för Fagerdalavägen, och eventuellt kan det ske förändringar, men det vet vi inte ännu, säger Sofia Vogel.

Arbetet kan inte starta förrän de fått besked från Trafikverket om vägen, tillägger hon.

Hela utbyggnaden i Ploglandet beräknas kosta kommunen 22,3 miljoner kronor. Planen är att de nya industritomterna ska säljas och finansiera hälften av projektet. Om inte kommunens egna verksamheter behöver flytta dit, då upplåts marken internt i stället.

I hela Älvsby industriområde har kommunen sålt cirka 20 fastigheter de senaste åren.

Industriområden i Värmdö

Värmdö har fem områden med småindustri, större verksamheter och handel: 

Älvsby industriområde (Ploglandet, Magneberg och Älvsby), Värmdölandet

Återvall/Vallbo, Ingarö

Ekobacken, Gustavsberg

Värmdö marknad, Gustavsberg

Mölnvik, Gustavsberg

I översiktsplanen föreslås även Kil utredas för småindustri.

Källa: Värmdö kommun

Värdefull miljö på Ingarö

Företagsområdet i Vallbo ligger i ett kulturmiljöområde och det måste tas hänsyn till i detaljplaneprocessen.

Det finns också ett vattenskyddsområde i närheten som inte får påverkas.

En miljöteknisk undersökning kan behöva göras för att undersöka innehållet i marken på fastigheterna.

Slutligen måste hänsyn tas till angränsande fågellokaler. Fladdermöss och insekter, särskilt sandlevande pollinatörer, bör inventeras.

Källa: Värmdö kommun

Industriradhusen.

Industriradhusen.

Frentab/Krupinski/Krupinska arkitekter

Flera nya industritomter på gång i Värmdö

Vallbo på Ingarö och Ploglandet vid Älvsby