Candela P-12 är världens första passagerarfärja som kombinerar elektrisk framdrivning med hydrofoilteknik, vilket gör att den flyger över vattenytan med lägre energiförbrukning och högre hastigheter.

I höstas började P-12 trafikera sträckan mellan Tappström (Ekerö centrum) och Stockholms stadshus. Restiden kunde minskas till 30 minuter och de flesta avgångar var fullbokade, så från i maj valde Region Stockholm att öka P-12:s trafik från fem dagar i veckan till daglig drift.

– Det är viktigt att visa att teknologin är mogen och anpassad för krävande kollektivtrafikanvändning, säger Gustav Hasselskog, vd och grundare av Candela.

Har fått in 150 miljoner

Man har nu P-12-kunder även i Saudiarabien, Nya Zeeland och USA och ser en ökad efterfrågan. Därför har Candela bestämt att man ska utöka kapaciteten i fabriken i Rotebro, där modellen tillverkas.

Bolaget har fått in 150 miljoner kronor i externt kapital, där SEB Private Equity är den största investeraren, och Gustav Hasselskog känner sig helt säker på att P-12 kommer att sprida sig till många andra städer och skärgårdar runt om i världen.

– Vi ser att vattenvägar i de flesta städer har enorm potential för snabb, kostnadseffektiv och utsläppsfri transport som kan avlasta vägtrafiken och öka tillgängligheten. Det här är bara början på en revolution på våra vatten, säger han.

Fastighetsägaren bygger ut

Samtidigt håller fastighetsägaren Sagax på att renovera Sonepars (tidigare Elektroskandia) lokaler på 5 000 kvadratmeter precis söder om Candelas fabrik, och man förbereder även för en stor utbyggnad i området närmast Norrvikenleden.

– Ja, vi har fått bygglov och ska bygga till fastigheten, men mer än så kan jag inte kommentera just nu, säger Jens Lundberg, förvaltare för Sagax fastigheter i Rotebro.

Fastighetsägaren Sagax förbereder en utbyggnad mellan Sonepars lokaler och Norrvikenleden.

Fastighetsägaren Sagax förbereder en utbyggnad mellan Sonepars lokaler och Norrvikenleden.

Tomas Stark

Om Candelas expansion ska ske just i den nya tillbyggnaden är emellertid ännu inte klart.

– Nej, vi vet bara att vi ska bygga ut kapaciteten, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på Candela.