Epa-ungdomar kommer få köra som högst 45 kilometer i timmen. Det innebär att de får köra 15 kilometer snabbare än dagens maxgräns. Detta efter ett nytt beslut från Europaparlamentet som nu bestämt att införa en nya körkortsregler och en ny körkortskategori med förhoppning att öka trafiksäkerheten och minska trafikolyckor.

I utbyte kommer ungdomarna att behöva avlägga både ett grundligare teori- och körprov.

De utökade testerna innebär att särskilt fokus ligger på hur väl föraren hanterar döda vinkeln, telefonanvändning under körning och vilken hänsyn man som förare måste visa för fotgängare, barn, cyklister och andra oskyddade trafikanter, enligt ett pressmeddelande från EU.

Epa blir B1

Rent tekniskt innebär EU-beslutet att "epa-kortet" får beteckningen B1 som – förutom den nya maxhastigheten – innebär att Sverige får lov att behålla nuvarande åldersgräns om 15 år för att ta körkort.

Beslutet som nu är fattat ingår i en bredare EU-uppgörelse om körkortsregler. Inledningsvis ville både parlamentet och ministerrådet höja åldersgränsen till 16 år. Nu, efter ett år av förhandlingar, står det alltså klart att så inte blir fallet.

– En svensk seger och en viktig framgång för ungdomars frihet, särskilt där avstånden är långa, vintrarna kalla och bussen inte alltid går, säger Johan Danielsson (S), gruppledare i EU-parlamentets transportutskott, till Aftonbladet.

De nya reglerna börjar gälla 2029.