Nästan varannan som kom till SöS-akuten efter att ha vurpat med elsparkcykel hade druckit alkohol. På natten var siffran ännu högre – sex av tio.

Det visar en ny studie, där ett forskarlag kartlade alla elsparkcykelskador som togs emot på Södersjukhusets akut under ett år.

– Ingen har undersökt det sambandet tidigare i Sverige. Det bekräftar den känsla vi får när vi tar emot patienterna, säger Jenny Liu, överläkare på SöS-akuten och en av forskarna bakom studien.

Jenny Liu, överläkare på SöS-akuten rekommenderar hjälm – och att inte köra alltför onykter.

Jenny Liu, överläkare på SöS-akuten rekommenderar hjälm – och att inte köra alltför onykter.

Johan Adelgren

Stockholm ligger i topp internationellt när det gäller alkoholrelaterade olyckor på elsparkcykel, berättar hon.

– I icke-nordiska länder är andelen mellan tre och 20 procent – även om det kan finnas skillnader i mätmetod.

Fler än någonsin

Studien på SöS baseras på data från 2022, men situationen är likartad 2025, menar Jenny Liu.

– I dag är det ännu fler som kommer in alkoholpåverkade eftersom det är fler olyckor. Vi såg en minskning 2022 när Stockholms stad drog ner antalet elsparkcyklar. Men nu ökar det igen, det är fler än någonsin och vi vet inte varför.

Från maj till juli 2025 registrerade SöS-akuten 113 fall av elsparkcykelolyckor, jämfört med 83 fall samma månader 2024 och 71 fall 2023.

Elsparkcyklarna har blivit färre, men olyckorna ökar ändå.

Elsparkcyklarna har blivit färre, men olyckorna ökar ändå.

Petter Beckman

Skadorna ser likadana ut som när forskarna gjorde studien 2022, med mycket skall- och ansiktsskador.

– Den som kör berusad har sämre reaktionsdförmånga och faller ofta handlöst. Och nästan ingen har haft hjälm, säger Jenny Liu.

Borde erbjuda hjälm

Hon tycker att uthyrarna borde göra mer, både för att motverka onykterheten och för att erbjuda hjälm tillsammans med hyran.

Enligt Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi, är det svårt att få folk att dela hjälm med andra.

Enligt Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi, är det svårt att få folk att dela hjälm med andra.

Elliot Nyhlin

Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi, berättar att företaget ser allvarligt på onyktert körande. Men att olycksfrekvensen i den egna statistiken har minskat kraftigt. Samtidigt har företaget gjort flera försök att öka hjälmanvändningen.

Bland annat har man infört en funktion i appen där man kan ta en "hjälmselfie" och därmed få rabatt på nästa hyra.

En hygienfråga

– Vi har även undersökt med fokusgrupper möjligheten att erbjuda hjälm direkt på fordonen. Men slutsatsen är tydlig: människor är villiga att dela fordon, men inte hjälm. Det handlar främst om hygien, säger Tina Ghasemi Liljekvist.

Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen, tycker att elsparkcykelåkarna generellt har blivit bättre på att följa reglerna de senaste åren.

I dag vet nästan alla som polisen stoppar att man inte får paråka eller köra mot rött, berättar han.

– Vi stoppar också många som vi ser är onyktra och då tar vi ett samtal med dem. Vi har inte lagstöd för att be dem göra alkotest. Men de flesta lyssnar.

Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.

Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.

Polismyndigheten

Att olyckorna ökar tror han beror på att det blivit vanligare med privata elsparkcyklar.

– De som hyr ut elsparkcyklar gör det bra. Men bland dem som kör med egna är regelefterlevnaden inte lika god, säger Fredrik Ehrström.

Frågan: Borde det ingå en hjälm när man hyr elsparkcykel?

Henrik Herlenius

Henrik Herlenius

Petter Beckman

Henrik Herlenius, Södermalm

– Jag tror inte det skulle funka. De skulle bara bli snodda. Själv åker jag extremt sällan numera. En polare till mig vurpade för några år sedan, då började jag bli mer varsam. Man kan ju faktiskt promenera eller cykla.

Olga Rossetti

Olga Rossetti

Petter Beckman

Olga Rossetti, Bagarmossen

– Varför inte, det låter som en jättebra lösning. Jag åker inte själv, jag tycker det känns för läskigt. Många kompisar åker och ingen har skadat sig. Men det är dumt såklart att åka när man är full.

Petter Beckman

Fredrik Gjersvold, Södermalm

– Jag tror inte uthyrningsföretagen egentligen vill det, det gör det bara krångligare för folk att åka. Själv vill jag att elsparkcyklarna ska försvinna helt, jag avskyr dem. Och reaktionstesten de har är helt värdelösa, folk kan vara hur fulla som helst och ändå klara av dem.