I skrivande stund har över 5 400 sundbybergare engagerat sig i skräpplockardagarna. Många av dem är elever från skolor och förskolor.

För klass 5A på Lilla Alby skola går den sopiga promenaden längs med Bällstaviken, från Tuvanparken fram till Bällsta bro.

Skräpplockning har blivit en årlig tradition för eleverna på Lilla Alby skola. Här inspekterar Angelina och Theodora strandpromenaden.

Skräpplockning har blivit en årlig tradition för eleverna på Lilla Alby skola. Här inspekterar Angelina och Theodora strandpromenaden.

Alexander Kuronen

– Jag gillar att man kan hänga med varandra, säger Angelina.

– Och göra en god gärning, säger Theodora.

Theodora och Angelina får syn på något i slänten. "Vi har jättebra teamwork", tycker Angelina.

Theodora och Angelina får syn på något i slänten. "Vi har jättebra teamwork", tycker Angelina.

Alexander Kuronen

Elevernas inställningar skiljer sig dock åt. Medan Ella tycker att det är roligt att plocka skräp, är hennes kompis mer kritisk.

– Äckligt, säger Siri, som menar att ingen gillar att plocka skräp.

– Jag gillar det, invänder Ella.

Fara för djur

Äckligt eller inte, engagemanget kan man inte klaga på. Så fort någon av ungarna hittar ett föremål som sticker ut får man höra det.

– Vi hittade en matta, typ en dörrmatta, säger Maja.

– Vi har hittat en sko och en spritflaska, ropar en av hennes klasskompisar.

Mentorn Anna Kagrell och resursen Theodora Karantonio håller koll på de flitiga eleverna så att ingen trillar i vattnet.

Mentorn Anna Kagrell och resursen Theodora Karantonio håller koll på de flitiga eleverna så att ingen trillar i vattnet.

Alexander Kuronen

Några döda fåglar hinner eleverna också se. De får ligga kvar.

– Det är det där som händer när de får i sig plast, tror Leopold.

Djurens väl och ve oroar även Cillian. Han har hittat skräp i buskar blott några meter från soptunnan:

– Det känns bara tråkigt. Jag såg några ankor. Tänk om de hade ätit den här tändaren? De hade dött en sorglig död.

Ett av många fynd: en tändare. "Det känns bara tråkigt", tycker Cillian om nedskräpningen.

Ett av många fynd: en tändare. "Det känns bara tråkigt", tycker Cillian om nedskräpningen.

Alexander Kuronen

Del av undervisningen

Arbetet med dessa frågor fortsätter i klassrummet, säger klassens mentor Anna Kagrell. Hållbar utveckling är en viktig del av undervisningen, menar hon.

– Vi jobbar hela tiden med det. Det ska genomsyra hela utbildningen.

Hur lyckas man med det?

– Typ i matte, där kan man jobba med statistik och siffror.

Vidar, Vilhelm och Cillian visar upp sina fynd, däribland en flaska och en sko.

Vidar, Vilhelm och Cillian visar upp sina fynd, däribland en flaska och en sko.

Alexander Kuronen

Andra exempel är NO där fokus på den biologiska mångfalden ligger nära till hands, och svenska där det finns gott om texter på temat att läsa.

När promenaden längs vattnet är avslutad har klass 5A samlat på sig cirka tio påsar skräp. Det är långt ifrån allt, tror Anna Kagrell:

– Man skulle nog kunna skicka ut en klass till.

Med tanke på allt skräp ni hittar, hur stor nytta gör egentligen skolornas undervisning i längden?

– Någonstans måste man ändå engagera eleverna till att ta ansvar. Det är de som ska ta hand om det här i framtiden.

Eleverna Milton och Patrik poserar med en lampa som tycks ha lossnat från ett räcke längs strandpromenaden.

Eleverna Milton och Patrik poserar med en lampa som tycks ha lossnat från ett räcke längs strandpromenaden.

Alexander Kuronen

Där väcker Cillian hopp. Han ser till att hålla Sverige rent även på fritiden.

– Ibland är det några som kastar skräp utanför min dörr. Då tar jag med mig det. Det är allt från fimpar till pantburkar.

Han tillägger:

– Jag brukar alltid tvätta händerna.