Tappström

Gästhamnen i Tappströmskanalen blir ny permanent hållplats för pendelbåten. I de lägenheterna som ligger ovanför den brygga där pendelbåten nu stannar är bullernivåerna nämligen för höga.

– Vi anmälde detta redan 2019 och har känt oss fullkomligt överkörda, säger Martin Spiik som bor på Ångbåtsvägen tillsammans med sin fru Annika Spiik.

Redan 2019 anmälde Martin Spiik och Annika Spiik att bullret och vibrationerna var för höga i deras lägenhet vid Tappströmskanalen.

Redan 2019 anmälde Martin Spiik och Annika Spiik att bullret och vibrationerna var för höga i deras lägenhet vid Tappströmskanalen.

Privat

Mätningarna som gjordes i och med anmälan konstaterade att bullernivåerna överskred riktvärdena.

– Då bytte de ett fönster i lägenheten vilket inte gjorde någon skillnad alls, säger Martin Spiik.

Lägenheten skakar

Högre upp i huset påverkar pendelbåten inte på samma sätt, men de lägenheter som ligger längst ner i huset har en utstickande del som står på pelare och som kommer väldigt nära båtarna vid bryggan.

Pendelbåten går från Tappström i Ekerö centrum nio gånger om dagen på vardagar och sju gånger om dagen på helgdagar.

Pendelbåten går från Tappström i Ekerö centrum nio gånger om dagen på vardagar och sju gånger om dagen på helgdagar.

Lisa Halldén

Det är vibrationerna snarare än bullret som stör, menar Martin Spiik.

– Hela lägenheten skakar. När vinden ligger på och båtarna behöver gasa för att vända i kanalen så är det riktigt illa, säger han.

Båtarnas motorer har tidigare haft extra ljudisolering för att minska bullret men när rederiet Ballerina tog över pendelbåtstrafiken på uppdrag av SL så försvann denna åtgärd. De nya båtarna har nämligen andra tekniska specifikationer och det går inte längre att säkerställa att alla fartyg är utrustade med bullerdämpande motorer, skriver Ekerö kommun i sin utredning.

Fortfarande över riktvärden

Men även med ljudisolerade fönster och motorer så ligger bullernivåerna fortfarande över riktvärdena, enligt den senaste mätningen. Att bullerdämpa lägenheterna ytterligare skulle kosta omkring tre miljoner kronor, enligt kommunens beräkningar.

En annan parameter som bidrar till beslutet om att flytta pendelbåtshållplatsen är kostnaden för muddling. Den nuvarande platsen sätts igen av sediment och vegetation och behöver muddlas regelbundet framöver – trots att pendelbåten har varit på plats i Tappströmskanalen sedan augusti 2018 har det ännu inte gjorts. "Insatser behöver initieras snarast", skriver Ekerö kommun tjänstemän i sitt tjänsteutlåtande.

Kostnaden för muddling beräknas ligga på runt 14 miljoner kronor, om muddermassor kan tas hand om på plats. Kan de inte det blir det betydligt dyrare.

Rederiet Ballerina som kör pendelbåtslinjen på uppdrag av SL kan inte säkerställa att alla fartyg är utrustade med bullerdämpande motorer.

Rederiet Ballerina som kör pendelbåtslinjen på uppdrag av SL kan inte säkerställa att alla fartyg är utrustade med bullerdämpande motorer.

Lisa Halldén

Efter beslut i kommunstyrelsen i december kommer pendelbåten nu alltså flyttas, till den brygga där den lägger till när det är is på Mälaren och de isbrytande fartygen inte kan angöra den vanliga kajplatsen.

Hade gett upp

För Martin och Annika Spiik är det ett glädjande besked.

– Det känns verkligen bra, även om det är konstigt att det beslutet inte kunde ha fattats från början, säger Annika.

– Jag hade gett upp, jag har inte orkat driva det här längre. Så det är skönt att det nu sker ändå, säger Martin Spiik.

Planen är att gästhamnen ska få en ny plats i kanalen, men exakt var är ännu inte klart.

Längre restid vid istid

När det är is på Mälaren trafikeras SL:s pendelbåt 89 av särskilda båtar och resan mellan Tappström och Klara Mälarstrand tar en timme och 45 minuter, jämfört med 55 minuter.

Då går också båtarna från gästhamnen i Tappströmskanalen, snarare än från den ordinarie kajen.

Det är inga särskilda datum då istiderna gäller, utan det är väderberoende.

Källa: SL