Förra veckans besked att busslinjer läggs ner i ytterstan och kranskommunerna har mötts av hård kritik.

Men den stora slakten på busslinjer kan komma att ske i Stockholms innerstad. Där har bussarna i snitt har tappat 30 procent av passagerarunderlaget sedan före pandemin.

I vissa fall har varannan resenär försvunnit, på linjer som 67:an, 53:an, 69:an och 55:an.

Den styrande majoriteten har gjort klart att trafiken behöver anpassas till det minskade resandet.

Kan ersättas av närtrafik

Sparpaketet väntas komma "inom kort". Att busslinjer ersätts av så kallad närtrafik har nämnts som ett alternativ.

Roger Pyddoke, nationalekonom vid Statens Väg- och trafikforskningsinstitut VTI, tycker det är både rimligt och nödvändigt att man ser över hur skattepengarna används.

– Ingen vill att just deras busslinje ska påverkas. Men finns det inte pengar så behöver man avstå från något. Politikerna måste kliva fram och våga prioritera, säger han.

Många delar av den offentliga servicen går idag med stora underskott.

Kris i sjukvården – samtidigt

– Jag kan tycka det blir märkligt om man tycker det är jätteviktigt att SL kör omkring med lågt belagda bussar samtidigt som vi har kris i sjukvården, säger Roger Pyddoke.

Kollektivtrafiken kan ses som en slags fördelningspolitik, framhåller Roger Pyddoke, där samhället styr resurser till dem som inte har råd att åka på annat sätt.

– Men då måste fördelningen vara träffsäker. Om man har kraftigt subventionerade bussar som bara höginkomsttagare åker med, då träffar inte man inte rätt.

Behöver inte även höginkomsttagare känna att de får något för sina skattepengar?

– Jo, det är ett giltigt argument. Men jag tror ändå att man kan göra mindre justeringar i turtätheten utan att folk slutar att åka.

Det han framförallt tycker är att politikerna behöver prata klartext om att pengarna inte räcker till allt.

– De måste också sluta gömma sig bakom förvaltningen och istället lägga korten på bordet: alla kan faktiskt inte få allt.

Enkät: Är det rätt att dra in på busslinjer som inte används så mycket?

Henrinette Thorslund

Henrinette Thorslund

Tom M Kronestedt

Henriette Thorslund, Östermalm:

– Nej, definitivt inte. Behovet av kollektivtrafiken kommer att öka de närmaste åren, med tanke på hur pressade folk är av inflationen. Det är fel att skära ner i det läget. Låt istället de rika betala mer i skatt.

Saeed Amini

Saeed Amini

Tom M Kronestedt

Saeed Amini, Södermalm:

– Det beror på. De måste ha koll på var trafiken behövs. Ibland ser jag hur det bara kommer en liten buss fast det står jättemånga och väntar. Men det är i alla fall bättre att sätta in en mindre buss än att ta bort en linje helt.

Liselotte Elinder

Liselotte Elinder

Tom M Kronestedt

Liselotte Elinder, Bromma:

– Både ja och nej. Jag förstår att det är en avvägning eftersom pengar behövs till annat också. Om det gör att fler tar bilen är det inte bra. Men om folk istället cyklar och går mer kan det vara positivt.