På Vår gård visar Jeanette Karsten 18 fotografier och två glaskuber. Bilderna är fotografier av massivt glas.

– Det är reflektioner ögonblicksbilder. Saker som jag har sprängt in. Jag kan inte gå in på exakt hur jag gör, jag vill inte att någon ska ta min idé. Det jag kan säga är att jag använder min kamera och att det sker spänningar när jag lägger saker i glaset.

Mellan 2015 och 2020 var hon i en rättslig tvist med Gjøvik Glassverk Norge som hade gjort kopior av hennes vas Insideout. Till sist vann hon och fick rätt till designen. 

– Det var en mardröm. Inga bra år vare sig för hälsan eller plånboken. Därför är jag väldigt bränd och mån om allt jag gör.

Joy of life with egg, kub i massivt glas av Jeanette Karsten.

Joy of life with egg, kub i massivt glas av Jeanette Karsten.

Jeanette Karsten

Tidigare har hon bland annat uppmärksammats som den konstnär som lyckades få med flest kor i Cowparade 2004. Hon målade 3 av 68 glasfiberkor som ställdes ut i Stockholm, bland annat den som stod ovanpå Svampen på Stureplan.

Förra året prisades hon med Glaspärlan för arbetet med Lisas World i Östermalms saluhall som hon smyckade med motiv som för tankarna till havet – snäckor, fiskar och skaldjur. Allt härdat i laminerat glas och infattat i mässing.

”Inget du gör hemma”

Kuberna som visas på Vår gård är också i massivt glas.

– När jag hade en kub i dagsljus uppenbarade sig en gubbe i en vinkel. Ljusets brytningar gör att du kan se saker som inte är där egentligen. De är jättetunga fast sidorna bara är tio respektive tjugo centimeter. Glaset måste upp i en temperatur av 1200 grader. Sedan kan det ta flera veckor för den att svalna i en kylugn. 

Processen är känslig och utförs av specialister på glasbruket.

– Blir det spänningar spricker glaset. Och den kan spricka senare också efter några veckor. Glas är inte lätt – det är inget du gör i ugnen hemma.