I september 2022 överklagade Region Stockholms trafikförvaltning en nyligen antagen detaljplan i Upplands-Bro till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.

Planen gäller området där den nya Broskolan är tänkt att byggas. Området heter Kockbacka gärde och det rör sig om det obebyggda fältet söder om Enköpingsvägen intill Finnstarondellen. Samtidigt planeras det för en ny rondell vid korsningen mellan Ginnlögs väg och Stationsvägen. I väst vill kommunen bygga bostäder och i öst ska en dagvattenpark anläggas.

Här ser vi entrésidan av den tänkta skolan från Finnstarondellen. Kommer man från Bro centrum är det alltså gavelfasaderna man möter. Framför byggnaden återfinns skoltorget, här planeras plats för samling och cykelparkering.

Här ser vi entrésidan av den tänkta skolan från Finnstarondellen. Kommer man från Bro centrum är det alltså gavelfasaderna man möter. Framför byggnaden återfinns skoltorget, här planeras plats för samling och cykelparkering.

Visbyark / Topia landskapsarkitekter

I närheten av ovannämnda området finns SL:s pendeltågsdepå där MTR servar pendeltåg. Här sker verksamhet dygnet runt och det förekommer ofta en hel del ljud. 

Trafikförvaltningen överklagade detaljplanen eftersom man menade att buller från pendeltågsdepån inte redovisats på ett korrekt sätt av kommunen då detaljplanen togs fram.

I sitt överklagande skrev förvaltningen: ”Planens industribullerutredning innehåller inte alla ljudkällor och således kan föreslagna bostäder i detaljplanen komma att få ljudnivåer som överskrider Naturvårdsverkets och Boverkets riktvärden för industribuller (maxnivå) nattetid”.

Trafikförvaltningen och Upplands-Bro är överens. Därför har förvaltningen valt att dra tillbaka sitt överklagande av detaljplanen på Kockbacka gärde.

Trafikförvaltningen och Upplands-Bro är överens. Därför har förvaltningen valt att dra tillbaka sitt överklagande av detaljplanen på Kockbacka gärde.

Johanna Wallén

Drog tillbaka överklagan

I oktober 2023 valde Trafikförvaltningen att återkalla sin överklagan av detaljplanen med omedelbar verkan. I en skrivelse från Trafikförvaltningen till domstolen står att läsa:

"Då Trafikförvaltningen och Upplands-Bro kommun numera är överens om bulleråtergärderna som ska vidtas så återkallar nu Trafikförvaltningen, med omedelbar verkan, sitt överklagande avseende detaljplanen Kockbacka".

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) är glad över att man kunnat komma överens med Trafikförvaltningen. Arkivbild.

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) är glad över att man kunnat komma överens med Trafikförvaltningen. Arkivbild.

Stefan Källstigen

"Bra jobbat av våra tjänstepersoner"

– Det är bra att vi hittat en lösning i den dialog vi haft med Trafikförvaltningen en längre tid. Bra jobbat av våra tjänstepersoner, säger kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M).

Han uppger vidare att tjänstemännen nu ska återkomma med en genomförande- och tidplan för hur man går vidare med detaljplanen.

SL överklagar nya Broskolan

Kommunen tog inte med hjulskrik från pendeltågsdepån i Bro då en bullerutredning genomfördes i det område där nya Broskolan är tänkt att byggas. Nu överklagas den nyligen antagna detaljplanen.

Ett av besluten som låg på bordet vid fullmäktiges möte den 24 augusti var ett antagande av den nya detaljplan som ska möjliggöra att nya Broskolan, bostäder och en park kan byggas.

Området som skolan ska förverkligas inom är Kockbacka gärde, det obebyggda fältet söder om Enköpingsvägen intill Finnstarondellen.

Samtidigt planeras det för en ny rondell vid korsningen mellan Ginnlögs väg och Stationsvägen. I väst vill kommunen bygga bostäder och i öst ska en dagvattenpark anläggas.

– I stället för att fortsätta att måla om fasaderna så kan vi skapa en bestående förändring för Bro, sa kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) i april 2020, då han och Alliansen mötte upp Mitt i:s utsände på platsen för den planerade skolan.

Detaljplanen antogs

Detaljplanen antogs i augusti i år av politikerna med en tydlig majoritet. Oppositionen med S, V och MP röstade nej.

Trafikförvaltningen i Region Stockholm överklagar detaljplanen till mark- och miljödomstolen och vill att domstolen ska river upp den antagna planen.

Mitt emot det planerade området ligger nämligen Brodepån. Det här är en viktig del av pendeltågstrafiken och här bedrivs service av pendeltåg dygnet runt.

SL om överklagan

Claes Keisu är pressansvarig hos SL. Han förklarar att man valt att överklaga detaljplanen eftersom förvaltningen menar att buller från pendeltågsdepån inte redovisats på ett korrekt sätt av kommunen då detaljplanen togs fram.

En följd av detta kan bli att SL genom bestämmelserna i miljöbalken kan bli skyldiga att utreda och bekosta eventuella bullerskyddsåtgärder vid de kommande bostäderna.

– Vi skulle också kunna tvingas till begränsningar i verksamheten vid depån, vilket skulle få konsekvenser för SL:s möjligheter att bedriva pendeltågstrafiken, säger Claes Keisu.

I sitt överklagande skriver förvaltningen:

”Planens industribullerutredning innehåller inte alla ljudkällor och således kan föreslagna bostäder i detaljplanen komma att få ljudnivåer som överskrider Naturvårdsverkets och Boverkets riktvärden för industribuller (maxnivå) nattetid”.

Hjulskrik saknas

Kommunen och en bullerkonsult har inventerat ljudkällor som låg till grund för industribullerutredningen, dock har hjulskrik som kan uppstå vid depån inte tagits med alls.

”Hade hjulskrik inkluderats i beräkningen hade utredningen sannolikt visat att Naturvårdsverkets riktvärden för maximal ljudnivå nattetid inte kan innehållas vid de planerade bostäderna”.

Kommunen om överklagan

Thomas Lenell är samhällsbyggnadschef i Upplands-Bro kommun. När Mitt i vänder sig till honom för att låta kommunen ge sin syn på läget så känner han inte till att trafikförvaltningen överklagat detaljplanen.

– Det här är en normal rutin. Får vi in ett överklagande så måste vi se över det. Sedan behöver vi ta reda på om vi ska ta in extern expertis eller om vi kan bemöta överklagandet själva, säger Thomas Lenell.

Han tillägger att det sannolikt kommer bli extern expertis som bistår kommunen i att bemöta trafikförvaltningens överklagande som nu gått vidare till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.

Regionen har inte något annat val än att överklaga för att skydda verksamheten i Brodepån.

Hur blir skolan?

Skolan är tänkt att bli två till tre våningar hög. Kommunen beskriver att byggnaden bryts upp i flera volymer genom att skapa ”förskjutna byggnadskroppar med sadeltak”, syftet här är att få en småskalig utformning på det hela. Bostäderna är tänkta att bli radhus som är två våningar höga och även dessa ska förses med sadeltak.

Skolan ska inrymma årskurs F-9. Till en början ska man ha plats för 500 elever, på sikt ska 1 000 elever kunna få plats på skolan.