Nu kommer beskedet från SL att de återinför linje 435C från stan till Värmdö på eftermiddagarna.
– Vi har lagt en beställning och det kommer att genomföras så fort vår operatör Nobina står redo med personal och fordon för att kunna köra den här linjen, säger Jakop Dalunde (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
– Det låter superbra! Det skulle spara mig cirka en halvtimme i restid när jag ska hem eftersom jag slipper ta tunnelbanan till Slussen och sedan gå hela vägen till bussterminalen där Värmdöbussarna går. Jag jobbar i city så för mig är C-bussarna perfekt, jag promenerar direkt från bussen till jobbet, säger Värmdöbon Daniel Amsköld, som brukar ta C-buss in på morgonen från Kolvik.
Eva Tonström
Togs bort för att spara pengar
Planen är att bussarna ska vara i gång så snart som möjligt under 2026.
– Fantastiska nyheter! Det skulle spara mig cirka en halvtimme i restid när jag ska hem eftersom jag slipper ta tunnelbanan till Slussen och sedan gå hela vägen till bussterminalen där Värmdöbussarna går. Jag jobbar i city så för mig är C-bussarna perfekt, jag promenerar direkt från bussen till jobbet, säger Daniel Amsköld, som tar C-buss in på morgonen från Kolvik.
435C går i dag från Hemmesta till Cityterminalen, tio avgångar per dag i rusning på morgonen. Men turen från stan på eftermiddagen togs bort av besparingsskäl i januari 2025.
Det ledde till ilska hos många Värmdöborna, som sedan dess har krävt att linjen sätts tillbaka.
– Fantastiskt! De skulle aldrig ha tagit bort dem! Jag jobbar mitt i stan och det innebär att jag slipper åka via Slussen och gå långt till bussarna där. Det kommer också korta restiden för mig, säger Värmdöbon Erik Wahlin.
Eva Tonström
"Värmdöborna redan hårt prövade"
Även Värmdö kommun har i sina remissvar till Regionen tryckt på att man vill att de sätter tillbaka C-bussarna från stan mot Värmdö på eftermiddagarna.
Varför tog ni bort dem?
– Vi hade ett svårt ekonomiskt läge och var tvungna att hitta en lösning, därför tvingades vi till den här besparingen. Nu har vi en ekonomi i balans och har råd att sätta tillbaka de här bussarna. Hade det funnits pengar så hade vi gjort det ännu tidigare. Nacka- och Värmdöborna är redan hårt prövade av den tillfälliga bussterminalen och långt att gå till sina bussar, säger Jakop Dalunde.
Efter att C-bussarna från stan mot Värmdö togs bort har många Värmdöbor börjat ta C-bussarna mot Nacka i stället, för att sedan kliva av vid Londonviadukten, eller någon annan hållplats efter Slussen, och byta till en Värmdöbuss.
Det här skapar långa köer och onödigt kaos och trängsel, enligt Värmdöbor som Mitt i Värmdö pratar med.
Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kallar beslutet för en seger.
– Vi har drivit det här tydligt gentemot regionen och jag är glad över att de lyssnar. När fler kan ta kollektivtrafiken ökar framkomligheten för alla, säger han.
Regionen tittar på om fler bussar från Nacka och Värmdö skulle kunna gå direkt in till stan på sikt.
– Vi hoppas hitta nya ytor där bussarna i så fall skulle kunna stanna, till exempel på Södermalm, men det är inte så enkelt, säger Jakop Dalunde.
Idag går 435C mellan Hemmesta och Cityterminalen tio avgångar mellan klockan 06 och 09.
Eva Tonström
Jakop Dalunde är nytt trafikregionråd.
Miljöpartiet.
Nobina krävs på miljoner i böter efter busskaoset i Nacka-Värmdö
Förseningar, dålig information och bussar som inte kommer alls.
Nu måste Nobina böta för att de inte följer avtalet i Nacka och Värmdö. Men bolaget vill inte betala det SL kräver.
Bussar som inte dyker upp, förseningar, för höga ljud och för trångt ombord. Det är några av omdömena som Nobina får från Värmdöbor som Mitt i pratade med i början av veckan.
Drygt två månader in är det fortfarande i snitt 14 inställda avgångar per dag sedan Nobina tog över busstrafiken i Nacka-Värmdö.
Jessica Heinonen, Värmdö: ”Det är ofta dålig info på bussarna vilket bussnummer det är och vart de går. Och det är sånt liv! Det plingar och tutar och är trångt. Ett problem är också att SL drog in linje 435C från city till Värmdö på eftermiddagarna. Det gör att Värmdöborna tar C-bussar mot Nacka istället och byter vid Londonviadukten eller Nacka trafikplats. Det orsakar långa köer och kaos. Så SL: Sätt tillbaka 435C mot Värmdö!
Eva Tonström
Nu riktar Regionen viteskrav mot Nobina, alltså böter, på grund av alla problem. Det rör sig om totalt 3,9 miljoner kronor för februari och mars.
– Nobina har kommit in med en förhandlingsframställan gällande jämkning av viten för inställd trafik i Nacka-Värmdö, så vi kan inte uttala oss ännu eftersom det pågår förhandling. Vi har en bild av vad vi anser att Nobina ska betala i viten, men inget är reglerat än. Avtalsuppföljning och diskussioner pågår, säger Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning.
Resenärer som Mitt i pratar med säger att de inte kan lita på SL och busstrafiken längre.
– Det är katastrof! Displayen vid hållplatserna stämmer aldrig, förra veckan väntade jag 20 minuter tre dagar i rad på att 435C skulle komma. Jag har hört av mig till SL om det men det händer inget. Det funkar ju inte om man har ett jobb och en tid att passa. Vad är problemet? Varför funkar det inte, säger Aila Tepas, som väntar på bussen vid Grantomta.
Aila Tepas, Värmdö: Det är katastrof! Displayen vid hållplatserna stämmer aldrig, förra veckan väntade jag 20 minuter tre dagar i rad på att 435 C skulle komma. Jag har hört av mig till SL om det men det händer inget. Det funkar ju inte om man har ett jobb och måste passa en tid. Man kommer för sent till möten och kan inte lita på bussarna längre. Vad är problemet?
Eva Tonström
En annan resenär, Anna Runesson, håller med.
– Det har hänt mig flera gånger, senast förra veckan, att bussar inte dyker upp när man ska åka från Slussen. Det har varit bussnummer som ska ut mot Hemmesta och norra Värmdö. Jag bor så att jag kan välja att ta flera bussar, men jag tycker synd om de som bor längre ut som inte kommer hem, säger hon.
Varför får ni det inte att funka?
– Över en tredjedel av alla inställda avgångar i mars är kopplade till större trafikhändelser och trafikolyckor, då vägar har varit avstängda. Sen är det fortsatt så att vi saknar ett stort antal nya elbussar som är försenade, och de äldre bussarna som vi i stället måste trafikera har utmaningar. Vi är ödmjuka inför att varje inställd avgång och varje försenad resa påverkar våra resenärer, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina.
Mikael Stenberg, Värmdö: ”Det är alldeles för trångt på dubbeldäckarna, man slår skallen i taket, framförallt nere men även när man ska resa sig på övervåningen. Och trapporna är svåra att gå i, väldigt trånga, man känner sig som flipperkula när man ska ta sig ner där.”
Eva Tonström
Andra resenärer Mitt i träffar tar upp problem med för högt ljud på bussarna och att det är för trångt på dubbeldäckarna.
– Utropen utanför bussarna är kalibrerade och åtgärdade. Andra signaler är dessvärre svårare att åtgärda då det är säkerhetskrav på moderna bussar, men vi är medvetna om detta och gör vad vi kan för att både möta tillgänglighets- och säkerhetskrav och resenärers önskemål, säger David Erixon.
När det gäller trånga utrymmen säger han:
– Kollektivtrafikens uppgift är att göra det så bra som möjligt för de allra flesta – men tyvärr kommer det alltid finnas kompromisser.
Hur ser ni på Regionens viteskrav?
– Viten och bonusar är en viktig del av kollektivtrafikens avtal och spelregler, säger David Erixon.
Det finns inga planer från Regionens sida att säga upp avtalet med Nobina.
Isabell Lindsten, Värmdö: ”Det rullar i alla fall. Jag påverkas inte så mycket eftersom jag bor så att jag kan välja att ta många olika bussnummer, så det är bara att vänta, till slut kommer det en buss.
Eva Tonström
Så här har bussarna rullat hittills
Busstrafiken i Nacka och Värmdö sedan Nobina tog över 9 februari.
Februari (från 9/2)
Planerade avgångar: 51 761
Antal inställda avgångar: 740
Mars
Planerade avgångar: 77 009
Antal inställda avgångar: 419
Synpunkter/klagomål från resenärer i Nacka-Värmdö sedan Nobina tog över trafiken:
Vecka 7 – 926 stycken
Vecka 8 – 712
Vecka 9 – 226
Vecka 10 – 288
Vecka 11 – 273
Vecka 12 – 267
Vecka 13 – 229
Vecka 14 – 222
Källa: Regionen
Anna Runesson och Isabell Lindsten kliver på vid Grantomta, där alla busslinjer till och från norra Värmdö passerar.
Eva Tonström