Bostadsbolaget Sveaviken bostad AB, som ska bygga nya Hemmesta centrum, har anlitat tre olika arkitektkontor som fått lämna förslag på hur området kan se ut.
Nu kan Värmdöborna vara med och rösta på det alternativ man tycker bäst om. Fokus har varit att skapa något med skärgårdskaraktär.
Ett av förslagen hur ett nytt torg i Hemmesta centrum kan se ut, av Grip Torarp arkitekter. De har tänkt in natursten, gröna ytor och plats för lek, torghandel och sociala aktiviteter och bottenvåningar på husen ska skapa nya mötesplatser.
Grip Torarp arkitekter
700 har redan röstat
Alla som bor i Värmdö kommun kan rösta, fram till 20 november. Efter det kommer det vinnande förslaget jobbas vidare med, ihop med kommunen.
– Vi tror att medborgarna är bäst lämpade att säga vilken karaktär ett nytt område bör få, de har lokalkännedomen. Samtidigt är det ett sätt för oss att skapa något som våra framtida köpare och hyresgäster kommer att tycka om. Redan nu har 700 personer röstat, jättekul! Vi kommer att välja det förslag som Värmdöborna röstar på, säger David Bonsib, stadsutvecklingschef på Sveaviken.
Parallellt med arkitekttävlingen arbetar kommunen med att gå igenom alla synpunkter som kommit in under samrådet i somras. Det rör sig om totalt 214 synpunkter, varav 198 från privatpersoner och resten från olika samfällighetsföreningar.
De handlar om trafiken, exploateringsgrad och antal våningar, och utseendet på bostadshusen. Nästa steg där är att skicka ut en omarbetad detaljplan på granskning, men när det blir är inte klart.
Ett av förslagen hur husen i nya Hemmesta centrum kan se ut, av Okidoki arkitekter. Flerbostadshus i klassisk träbyggnadsarktektur med burspråk och generösa glaspartier som dekoreras. I bottenvåningarna finns plats för service och butiker.
OkiDoki arkitekter
Färre lägenheter och lägre hus
Sveaviken har redan nu gjort några förändringar. Ett stort hus i centrum som liknar en hästsko har tagits bort och ersatts av hus med en mer småskalig stil, och ett av flerbostadshusen har tagits bort och ersatts med en ny radhuslänga.
– Vi tittar också på andra synpunkter som kommit in, som genomfartsgator och infartsparkeringar, och att försöka få ned antalet våningar och antal lägenheter. Men ändå kunna lägga fram ett bra och genomförbart förslag för Hemmesta centrum, säger David Bonsib.
Onsdag 12 november, klockan 18-20, är alla som vill välkomna till Hemmestaskolans matsal för att se förslagen och ställa frågor till arkitekterna.
Ett av förslagen hur husen i nya Hemmesta centrum kan se ut, av Lowén Widman arkitekter. Här byggs centrumtorget ihop med bostadsområdet. De hämtar inspiration från tidigt 1900-tal, villastäder som Saltsjöbaden och Djursholm, grosshandlarvillor med glasverandor, stående lockläktspanel och träpanel målad med linoljefärg.
Lowén Widman arkitekter
Ett av förslagen hur en bostadsgata med radhus i Hemmesta centrum kan se ut, av Lowén Widman arkitekter. De hämtar inspiration från tidigt 1900-tal, villastäder som Saltsjöbaden och Djursholm, grosshandlarvillor med glasverandor, stående lockläktspanel och träpanel målad med linoljefärg.
Lowén Widman arkitekter
Värmdöbor om planen för Hemmesta
centrum: Lös trafikpropparna först
Bra att Hemmesta centrum fräschas upp, men lös trafikpropparna först och bygg inte så höga hus.
Det är några av de mest frekventa synpunkter som kom in under samrådet.
Hemmesta
Nu är samrådet för Hemmesta centrum avslutat och totalt kom 184 yttranden in. Av dem går att utläsa att många tycker att det är bra att centrumet rustas upp och byggs om.
Men en återkommande synpunkt är att framkomligheten på Skärgårdsvägen måste förbättras innan det byggs fler bostäder. En annan är att inte bygga så många våningar, att femvåningshus inte passar inte in i Hemmesta och att det riskerar att skapa skugga och insyn.
– Vi håller på att göra en sammanställning av alla synpunkter och har inte kommit så långt i den processen än, säger Manne Berndtsson, enhetschef för exploateringsplaner på samhällsbyggnadskontoret.
Många tycker att gestaltning och karaktär på husen är viktig och att det bör vara en blandning av olika bostadstyper. Önskemål som återkommer är också mer service och butiker i nya Hemmesta centrum.
Trafiken oroar
Flera är oroade över ökad trafik generellt i området, bland bostäder, skola och förskolor. Flera ifrågasätter också planen att bygga bostäder i skogen mellan skolan och befintliga bostäder.
När Mitt i pratade med Värmdöbor i våras om den nya planen för Hemmesta centrum var trafiken det största orosmolnet, liksom att det byggs för höga hus och för många lägenheter.
– Det blir för mycket folk som ska bo här, 400 bostäder betyder cirka 800 personer, och massa fler bilar. Dom har inte tänkt till, det är redan igenkorkat som det är på Skärgårdsvägen, sade Fagerdalaborna Marie-Louise Eklof, Björn och Barbro Staaf då.
Hoppas på ombyggd väg
Nu ska materialet analyseras och kategoriseras av kommunens tjänstemän.
– Vi behöver se vilka synpunkter som har kommit in och hur vi kan ta det vidare, säger Manne Berndtsson.
Han ber därför att få återkomma efter sommaren med en mer samlad bild av vad Värmdöborna tycker om planförslaget. I nästa steg ska planen ut på granskning och där kommer eventuella ändringar att synas.
– Vi politiker tittar också på alla yttranden som kommit in nu och vi tar alla synpunkter på största allvar. Vi känner till trafiksituationen och att det är något som måste lösas. Närmast nu väntar vi på att Grisslingerakan ska byggas om med bättre framkomlighet, det tror vi påverkar trafiken genom Hemmesta. Sedan hoppas vi också på att få med väg 274 i kommande länsplan, säger Kristina Lång (C), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens planutskott.
Vi tar alla synpunkter på största allvar.
Planen för
Hemmesta centrum
400 nya lägenheter fördelat på 25 flerbostadshus, varav 20 stycken blir fem våningar höga och övriga får fyra våningar. Även några radhuslängor har ritats in.
Det motsvarar bostäder för 800-1 000 nya invånare.
Skogsområdet mellan
Hemmestaskolan och centrum bebyggs med flerbostadshus och radhus.
Två nya ut- och infarter byggs mot Skärgårdsvägen, en där återvinningen finns i dag och en vid Blåsippevägen. Dagens in- och utfarter sätts igen.
I bottenplanet på nya
husen görs plats för butiker, matställen och annan service.
Cirka 70 parkeringsplatser som i dag används av både pendlare och andra besökare i centrum, försvinner.
Källa: Värmdö kommun
20 femvåningshus planeras i Hemmesta centrum
25 nya våningshus, ny bilväg genom skogen och 70 p-platser för pendlare som tas bort.
Det är planen för Hemmesta centrum. Frågan från Värmdöborna är: Hur ska trafiken lösas?
Nu är det klart hur ”nya” Hemmesta centrum kan komma att se ut i framtiden. I praktiken blir det en helt ny stadsdel med många höga hus.
Skogsområdet mellan Hemmestaskolan och centrum bebyggs med flerbostadshus och radhus, liksom området där Lill-plogen och andra företag ligger i dag.
På stora parkeringen ställs en stor kvadratisk byggnad, 4-5 våningar hög, som ska rymma nya Coopbutiken, och ett så kallat ett mobilitetshus.
I det senare ingår p-platser för boende, bilpool, cykelpool och andra tjänster som underlättar att resa kollektivt.
Visionsbild nya Hemmesta centrum.
Andren Fogelström arkitekter
1000 nya Hemmestabor
Totalt rör det sig om 400 nya lägenheter i 25 flerbostadshus, varav 20 blir fem våningar höga och övriga får fyra våningar. Även några radhuslängor har ritats in i förslaget till detaljplan.
Det betyder att minst 800-1000 nya invånare väntas flytta till Hemmesta.
Värmdöbor som Mitt i träffar i dagens Hemmesta centrum är mest oroade över trafiken när de hör om de nya planerna.
– Skärgårdsvägen måste lösas först, innan de bygger nya bostäder, det blir fel ordning. Det är redan problem med köer på den vägen, särskilt sommartid. Om 800 personer till ska ta sig till och från Hemmesta, med bil och buss, hur har de tänkt? säger Hemmestabon Filip Bellander.
Filip Bellander bor i Hemmesta. "Skönt att de gör något med centrum men hur ska de lösa alla människor som flyttar hit? Trafiksituationen på Skärgårdsvägen måste lösas först, innan de bygger nya bostäder, det blir fel ordning. Det är redan problem med köer på den vägen, särskilt sommartid." säger han. Det är också fel att inte ersätta de 70 p-platser som försvinner för pendlare i centrum, menar han.
Eva Tonström
Flera tycker att husen är för höga och att det blir för många lägenheter.
– Det behövs bostäder, men det beror på vad de bygger, blir det hyresrätter också? Sen är det viktigt att de behåller känslan av skärgård och natur. Så inte så mycket höga hus, det passar inte här, säger Cassandra Wargh, som också bor i Hemmesta.
Ny bilväg mellan skolan och centrum
Två nya ut- och infarter byggs mot Skärgårdsvägen, en där återvinningen finns i dag och en vid Blåsippevägen, där det i dag är gångväg. Dagens in- och utfarter sätts igen.
Samtidigt byggs ny genomfartsväg mellan skolans parkering och centrum, något som tros förbättra trafikflödet i området.
"Det behövs ju bostäder, men det beror på vad de bygger, blir det hyresrätter också? Sen är det viktigt att de behåller känslan av skärgård och natur. Så inte så mycket höga hus, det passar inte här," säger Hemmestabon Cassandra Wargh.
Eva Tonström
Hur ska ni undvika trafikkaos i området?
– Det har gjorts trafikanalyser som ligger till grund för föreslagna trafiklösningar. Tre anslutningar till Skärgårdsvägen ger en robusthet i trafiksystemet och motverkar att all trafik samlas i en in- och utfart till Skärgårdsvägen, säger Linnea Olofsson, planarkitekt som varit med och tagit fram förslaget.
Parallellt med detta trycker kommunen på Trafikverket om att bygga om Skärgårdsvägen så snart som möjligt, tillägger hon.
Att bygga högt och så många pass många lägenheter är en avvägning mellan att få in önskat antal bostäder, och samtidigt kunna göra plats för torg och grönytor, enligt förvaltningen.
– Hur husen ska se ut kommer att tas fram i dialog med Värmdöborna. Kommunen eftersträvar en skärgårdskaraktär, med grönska och träd, säger Linnea Olofsson.
Hur många av bostäderna som blir hyresrätter är inte klart än.
Marie-Louise Eklof, Björn och Barbro Staaf bor allihop i Fagerdala. "Det blir för mycket folk som ska bo här, 400 bostäder betyder cirka 800 personer, och massa fler bilar. Dom har inte tänkt till, det är redan igenkorkat som det är på Skärgårdsvägen" säger Marie-Louise och får medhåll av Björn. "Jag tror att en ny genomfartsväg kan vara bra, det kanske tar bort lite trafik. Skriv att jag vill ha hit apotek och vårdcentral" säger Barbro. "Nej, jag tror inte på en ny bilväg, det hjälper inte" säger Marie-Louise.
Eva Tonström
70 p-platser försvinner
80 parkeringsplatser ordnas för centrumbesökarna, medan de 70 platser på stora parkeringen, som i dag används av pendlare, ryker. De kommer inte att ersättas.
Ett feltänk tycker de Värmdöbor som Mitt i Värmdö pratar med.
– Det kommer inte att gå. Var ska man ställa sig? Alla andra pendelparkeringar är ju redan fulla, säger Filip Bellander.
Moderaterna tycker också att planen innehåller för många lägenheter och för höga hus.
– Hemmesta har enorma trafikutmaningar redan och det behövs inte 400 nya bostäder i så här stora huskroppar för att rusta upp Hemmesta centrum. Det går att med enkla medel öka trivseln i området, säger Terje Egeland (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsens planutskott.
Planen ger intryck av en förort, snarare än en skärgårdskommun, menar M.
Översiktsbild nya Hemmesta centrum.
Andren Fogelström arkitekter
Dagens Coop-parkering och ytan där Coop ligger nu får också flerbostadshus, och nya torg. I bottenplanet på nya husen görs plats för butiker, matställen och annan service. En stor lekplats anläggs intill centrum.
En idé i planen är ett bättre utbud av butiker och service i Hemmesta centrum för att minska behovet av att åka till Mölnvik. Man vill också att färre ska behöva ha bil.
Boendeparkering ordnas dels på kvartersgator, dels i ett underbyggt garage i östra delen av området.
Kristina Lång (C), ordförande i kommunstyrelsens planutskott, hänvisar alla frågor om planförslaget till förvaltningen.
– Jag ser fram emot att ta del av alla synpunkter som kommer in under samrådet, säger hon.
Tyck till innan 18 juni
Trafikverket planerar att bredda vägen och göra en 2+1-lösning på sträckan Ålstäket-Hemmesta med fast trafik i en riktning, eller reversibelt.
En ny gång- och cykelväg anläggs längs hela sträckan och en ny rondell byggs vid Hemmesta centrum. Det kan tidigast beslutas om 2026.
Nuvarande detaljplan är första etappen av flera för att utveckla Hemmesta och målet är att den kan antas i slutet 2026.
Planhandlingarna finns på kommunens hemsida och samrådet pågår till 18 juni.
Tisdag 3 juni klockan 18 ordnas ett öppet samrådsmöte i Hemmestaskolans matsal.
Källa: Värmdö kommun
Marie-Louise Eklof, Björn och Barbro Staaf bor allihop i Fagerdala. "Det blir för mycket folk som ska bo här, 400 bostäder betyder cirka 800 personer, och massa fler bilar. Dom har inte tänkt till, det är redan igenkorkat som det är på Skärgårdsvägen" säger Marie-Louise och får medhåll av Björn. "Jag tror att en ny genomfartsväg kan vara bra, det kanske tar bort lite trafik. Skriv att jag vill ha hit apotek och vårdcentral" säger Barbro. "Nej, jag tror inte på en ny bilväg, det hjälper inte" säger Marie-Louise.
Eva Tonström