Botkyrka kommun bytte ekonomisystem i början av 2023. Men något gick fel och resultatet blev att flera tusen Botkyrkabor inte fick sina fakturor för barnomsorg och vattenanvändning – förrän nu.

– Vissa har fått fakturor som barnomsorg under en månad, medan andra kan ha fått för någon annan månad och i vissa fall inga fakturor alls. Det har varit osystematiskt och oregelbundet, förklarar Lennart Agén, presskommunikatör på kommunen.

Felet upptäcktes i slutet av förra året och de första retroaktiva fakturorna skickades ut för några veckor sedan. Vissa kunde vara så höga som 20 000 kronor, enligt Lennart Agén. Samtliga fakturor skulle betalas inom tio dagar, annars gick de till inkasso.

– Den formuleringen var olycklig och där har vi gjort fel, säger han.

Tydligare kommunikation

En stor mängd Botkyrkabor hörde av sig. Känslorna var allt från oroliga och förvirrade till arga och förbannade.

Nu menar kommunen att man har rättat till felet och korrigerat de fakturor som redan skickats ut. I stället för tio dagars betalningstid har den förlängts till 30 dagar. För fakturor som gäller 2023 har Botkyrkabor också möjligheten betala av det på sex månader utan extra kostnad.

Samma villkor gäller för de VA-fakturor som skickas ut under nästa vecka.

– Inför det tog vi till oss och har skickat ut ett brev till våra VA-kunder där vi förklarar vad som har hänt så att det inte kommer som en överraskning. Men det är klart, det här är kännbart för många med dagens ekonomiska läge, säger Lennart Agén.