Prischock. Så här såg det ut under måndagen den 13 mars. Strax efter nyår knäckte dieselpriset 20-kronorsgränsen för första gången.
Foto: Fredrik Gustafsson
Redan när året var nytt steg dieselpriset över 20 kronor litern. Det ”rekordet” var bara början visade det sig.
– Det är i det mycket av osäkerheten ligger. Var ska det ta vägen? Nästan varje dag skenar det, säger Joakim Mattsson.
Som vd på Håbo Buss är han och företaget direkt påverkade av vad som sker dagligen vid pumparna. Bussarna kör dessutom på den så kallade HVO100, som är ännu dyrare. Vid tillfället för intervjun var priset 30,62 kronor per liter.
Räknat på 2021
Det är framför allt beställningstrafiken som gör det tufft.
– Vi sitter med priser på resor som är beräknade på kostnader från 2021. Vi hade en resa nyligen med ett hockeylag och den offerten gjorde jag själv i juli 2021. Sedan dess har priset stigit med sex, sju kronor per liter och när vi drar tre liter per mil är det en kostnad på 20 kronor per mil.
– Effekterna av det här blir katastrofala.
För Håbo Buss slår det dessutom extra hårt eftersom företaget precis kommit ut på andra sidan av en pandemi där få reste överhuvudtaget.
– Det är klart att man känner en otrolig oro för hur det här ska utvecklas. Vi är väldigt hårt drabbade av coronapandemin. Det är också en marknad man agerar på. Höjer man priserna för mycket står man hemma med sina fordon, konstaterar Joakim Mattsson.
Måste se över priserna
Håbo Buss kommer med all sannolikhet tvingas tänka nytt när det gäller prisbilden, för att klara prisökningen.
– Vi märker av att kunderna fortsätter att komma, men vi måste också sätta oss ner och titta på hur vi ska jobba med våra priser. Vi kan inte ha en prislista som är lika fast. Vi måste skriva in någon form av klausul där vi är dynamiska med kilometerpriset.
På måndagen la regeringen fram ett åtgärdspaket som bland annat innehåller en tillfällig skattesänkning på bensin och diesel som gör drivmedel 1,30 kronor billigare.
Allmän missuppfattning
Enligt Mitt i:s trafikkrönikör Sven-Åke Haglund finns en allmän missuppfattning om att storkonsumenter som lastbilsåkerier och bussbolag också har stora rabatter från oljebranschen.
– Så är det inte, och har aldrig varit. Marginalerna är pressade. Normalt rör rabatten sig enbart om 30 till 40 öre litern, konstaterar han.
Daniel Sjöberg
Skatten på diesel och bensin sänks tillfälligt juni–oktober 2022
Ur åtgärdspaketet som presenterades på måndagen den 14 mars.
”Drivmedelsskatten på diesel och bensin sänks tillfälligt till den lägsta tillåtna nivån enligt EU:s regelverk. Det innebär att priset på bensin och diesel vid pump blir drygt 1,30 kronor lägre per liter, utöver den skattesänkning med 50 öre som sker i maj.
Regeringen föreslår att förslaget ska gälla från den 1 juni till 31 oktober.
Kostnaden för åtgärden beräknas till 3,7 miljarder kronor.”
Källa: Regeringen.se
Prischock. Så här såg det ut under måndagen den 13 mars. Strax efter nyår knäckte dieselpriset 20-kronorsgränsen för första gången.
Foto: Fredrik Gustafsson
Dyrbar. Tankbil på väg på E18 med dyra droppar.
Foto: Fredrik Gustafsson
Kamp. Far och son, ordförande och vd. Mats och Joakim Mattsson, har mycket att fundera över.
Foto: KENT LUNDQVIST
familjen. Grundarna Mats och Ingela Mattsson, med barnen Frida, Sara och Joakim.
Foto: Kent Lundqvist
Långväga. Håbo Buss rullar inte sällan långa sträckor från Håbo, något som kostar i dessa tider.
Foto: Mostphotos
Grundarna till Håbo Buss, Mats och Ingela Mattsson, omgivna av sina barn och efterträdare, längst t v Frida Mattsson bredvid systern Sara Ahlström. Längst t h Joakim Mattsson.
Foto: Kent Lundqvist
Samtal. Far och son, Mats och Joakim Mattsson, har mycket att snacka om. Joakim har redan nyckelposten som VD för Håbo Buss. Nu tar han också över styret för hela koncernen.
Foto: KENT LUNDQVIST
Grundarna till Håbo Buss, Mats och Ingela Mattsson, omgivna av sina barn och efterträdare, längst t v Frida Mattsson bredvid systern Sara Ahlström. Längst t h Joakim Mattsson.
Foto: Kent Lundqvist
Samtal. Far och son, Mats och Joakim Mattsson, har mycket att snacka om. Joakim har redan nyckelposten som VD för Håbo Buss. Nu tar han också över styret för hela koncernen.
Foto: KENT LUNDQVIST
Grundarna till Håbo Buss, Mats och Ingela Mattsson, omgivna av sina barn och efterträdare, längst t v Frida Mattsson bredvid systern Sara Ahlström. Längst t h Joakim Mattsson.
Foto: Kent Lundqvist
Samtal. Far och son, Mats och Joakim Mattsson, har mycket att snacka om. Joakim har redan nyckelposten som VD för Håbo Buss. Nu tar han också över styret för hela koncernen.
Foto: KENT LUNDQVIST