Redan i februari började arbetet med julskyltningen på NK och allt som allt är cirka 30 personer involverade.

– Det var så längesedan vi hade en riktig, vit jul i Stockholm så vi tänkte att vi vill bjuda på en sådan i skyltfönstren. Men vi vill samtidigt påminna om miljöns påverkan på klimatet och därför har vi valt att ha ett hållbarhetsfokus, säger Cilla Winbladh från Joann Tan Studio som har jobbat med NK:s jul i tio år.

Allt är återvunnet

I början fanns diverse storslagna planer, bland annat på att bygga upp en isbana i varuhuset, men i mars bröt coronapandemin ut och man fick tänka om. För att samla in material till att göra figurer och djur bad Cilla Winbladh alla avdelningar på NK att inte slänga papper, kartonger, plast eller emballage. Nu är allt i julskyltningen gjort av det återvunna materialet.

– Bland annat har den här pälsen tillverkats av gamla papper från en dokumentförstörare, säger Cilla Winbladh och visar upp en pappersräv.

– "Snön" som man kommer att se är egentligen majsblast.

Att kolla på skyltningen och att gå runt i varuhuset ska kännas "som att vara i naturen".

– Vi har inspirerats av Lappland. I vår vintersaga förbereder sig djuren på olika sätt inför julen, säger Cilla Winbladh.

Även om det inte blir som vanligt i år vill NK att det ska kännas juligt i varuhuset. Under natten mot söndagen kommer fönstren att avtäckas och klockan nio på söndagsmorgonen kan man se en digital visning.

Pyssel till barnen

Förutom skyltningen finns ett "tomteland" på våning fyra där man kan få träffa tomten. Karin Wickberg, marknadschef på NK, vill dock betona att tomten är ung och inte tillhör någon riskgrupp. Via en app kommer folk att kunna boka träff med honom.

– I år kommer man inte ha möjlighet att sitta i hans knä. Men barnen som besöker oss kommer att kunna lämna sina önskelistor till tomten med hjälp av en linbana. Sen får alla barn med sig en pysselpåse hem så de kan göra egna små djur av återvunnet material, säger Karin Wickberg.

Mycket fokus läggs på det digitala.

– Vi vill att man ska kunna känna magi oavsett om man väljer att komma hit eller att kolla på olika livesändningar via vår sajt. Vi kommer att kommunicera ut när det är färre kunder i varuhuset och veckan före jul har vi utökade öppettider. Vi har också vakter och värdinnor som ser till att våra besökare håller distans och så har vi handsprit utplacerat på flera ställen.

När skyltningen tas ner finns planer på att den på något sätt ska få fortsatt liv, men hur eller var är inte bestämt.