Tågspåren på Mälarbanan byggs ut, från två till fyra spår, nu på delsträckan Spånga-Duvbo.

Men efter beslutet om spårutbyggnaden 2016 insåg Trafikverket att de gjort en miss, spåren på delsträckan måste dras på ett annat sätt.

– En stor anledning är att tågen behöver kunna hålla 200 kilometer i timmen, då behöver kurvan där spåren går på den här platsen bli rätare. Det var en miss i planskedet, säger Fredrik Lidberg, projektledare järnvägsplan på Trafikverket.

Cirka 25 fastighetsägare på delsträckan, på Tallåsvägen i Bromsten, berörs av förslaget.

Två av dem, Stina Pettersson och hennes granne Mikael Hargesson, konstaterar att de bosatt sig på Tallåsvägen då de tycker om området.

– Vi älskar vårt hem, säger Stina Pettersson.

Tidigare har beskedet varit att de två nya spåren ska dras på motsatta sidan av de befintliga spåren, där ett företagarområde ligger.

Nu är beskedet att spåren kan dras på varsin sida om befintliga spår. Ena spåret skulle delvis gå in på privata tomter.

Åtta meter kan försvinna

Stina Pettersson bedömer att för deras del kommer mark ända bort till familjens lekstuga tas i anspråk, en sträcka på cirka åtta meter.

Utbyggnaden av tågspåren är något Mikael Hargesson säger att han accepterar, det finns en samhällsnytta med tåg. Men beskedet får honom att fundera.

– Jag vill ha en förklaring till varför de gör det här, säger han.

Båda efterlyser ett stormöte med Trafikverket, inte enskilda möten som erbjuds, där samtliga berörda fastighetsägare kan delta.

Ordnar ni stormöte?

– Det är inte planerat just nu. Det blir mer fokus på enskilda fastighetsägare med enskilda möten, då kan vi bemöta de enskilda fastighetsägarnas frågor mer specifikt, säger Fredrik Lidberg på Trafikverket.

"Tar mindre mark"

Även om enskilda drabbas av tomtintrång kommer förslaget till ny spårdragning genom Bromsten totalt att ta mindre mark i anspråk, enligt Lidberg.

Alternativet att dra båda spåren mot företagarområdet hade enligt Lidberg tvingat ett företag att flytta.

– Dagens förslag, att flytta ett spår norrut, blir mer demokratiskt. Vi måste hela tiden göra avvägningar mellan enskilda och allmänna intressen, vilket är extra knepigt i tätbebyggda områden.

Förslaget till ny spårdragning är ute på samråd till 14 januari. Ett beslut väntas våren 2023. De nya spåren kan börja byggas 2024.