Om du går genom den anonyma grinden vid Hornstulls strand kommer du till baren och restaurangen Loopen Liljeholmsbron. Där har den legat sedan 1975 – i år är det dags för 50-årsjubileum.

Ägaren Pierre Håkansson startade stället som 24-åring och har sedan dess hållit öppet under sommarhalvåret – på vintern är han ledig. Från början fanns varken den stora uteserveringen eller räkmackorna, däremot en bensinmack för båtar och en flytbrygga där han sålde korv och glass.

– Jag hoppade av universitetsstudier i matematik. Visst var det intressant, men det var för trist att sitta inne och glo. Jag ville vara utomhus och träffa folk. Det är ljuvligt att få vara ute så mycket, säger Pierre Håkansson.

Inte ett enda fyllebråk

1991 fixade han en byggnad med kök, och började servera mat, öl och vin. Starksprit har däremot aldrig varit aktuellt, poängterar han. På 50 år har inte ett enda fyllebråk ägt rum på baren.

– Jag har aldrig haft polisen här i något fylleärende. Det är en god nyhet!

Genom åren har flera båtar kört in i Loopens bryggor. En gång körde till och med en bilfärja in i bensinstationen.

Genom åren har flera båtar kört in i Loopens bryggor. En gång körde till och med en bilfärja in i bensinstationen.

Moa Beckman

Bytte bensin mot bar

För 15 år sedan lades bensinstationen ner, i stället byggdes en bar på platsen.

– Sedan har tiden flugit iväg! Folk kanske undrar vad det är för en dåre som stannar på samma plats i 50 år, men det jag har är en sjötomt mitt i stan, säger Pierre Håkansson som är stolt över sitt livsverk.

Han har alltid gått till jobbet med glädje, och det tänker han fortsätta med.

– Jag kommer att dö här.

Vad som startade som en bensinmack med kiosk är nu en restaurang och bar.

Vad som startade som en bensinmack med kiosk är nu en restaurang och bar.

Moa Beckman

Vädjan till Kapten Krok

Det märks att baren ligger på vattnet. Pierre Håkansson mäter tiden i båtar, och hans minnen rör båtlivet runt omkring.

– På den tiden jag kom hit fanns det många små fina träbåtar, riktiga petterssonbåtar. Nu har de bytts ut till stora plastbåtar.

Genom åren har många passerat sjövägen, och under tio års tid fick Pierre stå och skrika till förbipasserande som var rädda att deras båt inte skulle få plats under Liljeholmsbron.

Bron hade ingen skylt som visade maxhöjden, och Pierre kämpade för att få Stockholms hamn att sätta dit en.

– Han jag förhandlade med hette Kapten Krokstedt. Jag kallade honom Kapten Krok, säger Pierre med ett skratt.

Till slut kom en båt med lyftkran och satte upp skylten 14,7 meter över vattenytan.

En bild på Loopen Marina från 1976. Då var det en bensinmack för båtar och en kiosk med korv och glass.

En bild på Loopen Marina från 1976. Då var det en bensinmack för båtar och en kiosk med korv och glass.

Privat

Fallit överbord

En fråga han ofta brukar få är hur många gäster som ramlat i vattnet. Loopen består av flera flytbryggor, och ingenstans finns det ett staket eller räcke. Svaret är att fyra personer ramlat i plurret de senaste 25 åren. Hur många som fallit i innan det minns inte Pierre, men han är nöjd över att siffran är förhållandevis låg.

– Det är förstås dråpligt att ramla i sjön, säger han.

Fredag den 13 juni ska 50-års dagen firas med fest och musik på restaurangen klockan 19.

En liten grind till en stor uteservering. På Hornstull Strand 6 ligger Loopen.

En liten grind till en stor uteservering. På Hornstull Strand 6 ligger Loopen.

Moa Beckman