När Jelena Meacham sökte kärleken på nätet la hon ner mycket tid på att skriva en bra text om sig själv och det som var viktigt för henne. Men det var bara hennes utseende som väckte några reaktioner. 

– Det störde mig verkligen. Man vill ju bli sedd för den man är, säger hon.

Inget seriöst

Johan Hellberg tyckte att det var svårt att hitta något seriöst genom den vanligaste dejtingappen.

– Antingen slutade de bara skriva eller brydde sig inte vem jag var. Jag började tröttna på att man satt bara och svajpade, säger han.

Jelena Meacham är sociala medier-entreprenör och driver flera Instagramkonton med många följare. Hon började fundera på ett sätt att komma förbi ytligheten och utseendefixeringen. Det är vanligt att medlemmarna förvandlas till ett slags varor på en butikshylla som man väljer och väljer bort utifrån deras selfies.

– Man skapar sig en bild av en person på en millisekund. För en del blir det ett beroende att svajpa hela tiden, säger Jelena. Risken finns att man svajpar förbi det som skulle kunna bli ens livs kärlek bara utifrån en bild. Det är så sjukt att det är så.

Suddig start

För tre år sedan pitchade hon sin idé för Johan Hellberg, som då just hade startat sitt nya företag. Han nappade och i höstas släpptes en betaversion av deras dejtingapp, då under namnet Blinddate. 

Där är bilderna i början är så suddiga att det inte går att se vem personen är. Innan man kan låsa upp dem måste man skicka minst 20 meddelanden och ge varandra sitt godkännande.

40 frågor

Den som registrerar sig på appen får svara på ett formulär med 40 frågor, som tagits fram med hjälp av en psykolog som forskar på relationsbyggande.

– Han hjälpte oss att värdera vad som väger tyngst. Det kan vara vilka familjeplaner man har, var man vill bo och om man kan tänka sig att flytta, säger Johan.

Appen lanseras i vår under namnet Kim och ett av försäljningsargumenten är att den bygger på värderingar. Men dejtingappar med den inriktningen finns redan.

– Vår USP är att vi kör blurrade bilder, säger Johan. Och vi kommer att jobba med att man ska kunna filtrera i sökningen.