Inte på drygt tio år har antalet viltolyckor varit så högt i Vaxholm och Österåker. Det framgår av statistik från Nationella viltolycksrådet.

Enligt den rapporterades 103 kollisioner med de klart vanligaste djuren: rådjur, vildsvin eller älg under perioden januari–augusti 2015.

Det årliga snittet under samma månader 2015-2024 var knappt 180 viltolyckor. Som allra mest noterades 230 olyckor 2021.

Det kan jämföras med januari-augusti i år då hela 263 viltolyckor rapporterats i de två kommunerna. Av dessa var 43 kollisioner med vildsvin och tio med älgar.

– Huvudanledningen är att antalet bilar ökat. Trafiktrycket är ett helt annat nu, jämfört med för tio år sedan, säger Henrik Lokind, eftersöksjägare i Österåker.

Jaktledaren Henrik Lokind. På Bogesund arrangerar Svenska Jägareförbundet olika typer av jakter för medlemmarna, men även utbildningar och hundträning. Foto: Åsa Sommarström

Jaktledaren Henrik Lokind. På Bogesund arrangerar Svenska Jägareförbundet olika typer av jakter för medlemmarna, men även utbildningar och hundträning. Foto: Åsa Sommarström

Åsa Sommarström

Enligt honom får den ökade trafiken dessutom många bilister att ge sig ut på vägarna vid nya tider, för att slippa rusningstrafik.

Trafiken huvudorsaken

– På grund av det generella trafiktrycket i länet så åker de vid alla tider på dygnet. Morgontrafiken börjar ju fyra på morgonen nu, och då ökar viltolyckorna som ju brukar ske under dygnets mörka timmar, på morgonen och på kvällen, säger han.

Teodor Wilsson, viltförvaltare för Svenska Jägareförbudet och eftersökshjägare i Vaxholm och Österåker håller med:

– Jag tror att det beror väldigt mycket på trafiken. Det är betydligt hårdare trafikerat nu, säger han.

Så sent som för några dagar sedan (16/9) var han ute på eftersök efter en viltolycka i Margretelund i Österåker:

– Det ett vildsvin, en 90-kilos galt. Den var påkörd, men levde fortfarande och hade tagit sig in i ett skogsparti en liten bit från vägen, berättar han.

– Det brukar vara något eller några eftersök i veckan.

Teodor Wilsson, viltförvaltare för Jägareförbundet på Bogesund, Vaxholm.

Teodor Wilsson, viltförvaltare för Jägareförbundet på Bogesund, Vaxholm.

Mikael Andersson

Så undviker man att krocka

Den mest olycksdrabbade delen av året börjar som regel i oktober då det blir mörkt tidigare och viltet rör sig mer för att hitta mat. Då ökar risken för kollisioner.

Hur ska man göra för att slippa krocka?

– Man ska tänka att viltvarningarna sitter uppe av en anledning, säger Henrik Lokind.

– Man ska ta dem på allvar. För Trafikverket sätter inte upp en skylt förrän antalet olyckor når upp till en viss nivå. De betyder någonting.

– Sedan tycker jag att man ska hålla koll på vägkanterna när man kör och anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Och så upprepar han gärna det han sagt även tidigare år: Att han vill att fler bilister saktar in och visar hänsyn när det pågår eftersökning av trafikskadat vilt.

– Det är helt otroligt vilken hänsynslöshet en del visar vid arbeten på väg. Det finns ställen där det nästan inte går att göra eftersök av säkerhetsskäl – till exempel på 276:an vid Länsmangården, säger han.