Bredvid foodcourten och bensinmacken vid Rosersberg planerar Sigtuna kommun för Sveriges största vattenland – och ett intilliggande hotell. Allt skulle stå klart under hösten 2022.

Nu försenas planerna med vattenlandet på grund av att Trafikverket har reserverat marken för ytterligare två spår för Arlandabanan, som löper längs med fastigheten och är av så kallat riksintresse.

– Det här är jättemärkligt och vi är väldigt irriterade rent utsagt, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande.

Marken både till väster och öster om det befintliga spåret för Arlandabanan är reserverade, men bara ena sidan kommer att användas. Kommunen vill att Trafikverket bestämmer sig för vilken sida de nya spåren ska läggas så arbetet med detaljplanen och bygglov för vattenlandet kan komma vidare.

– Trafikverket vill inte ens göra en utredning kring detta, de vill bara sitta på det här spårreservatet som omöjliggör för oss att genomföra planarbetet för vattenlandet. Det är lite märkligt eftersom detaljplanen för hotellet är redan tagen och där hade Trafikverket inga synpunkter, säger Olov Holst.

Trafikverkets samhällsplanerare för Region Stockholm, Therese Carlefalk, menar att hotellbyggnadens detaljplan fastslogs innan Trafikverket pekade ut korridoren för framtida spår.

– Det är under järnvägsplanearbetet som beslut om placering av framtida spår görs. Det arbetet har inte påbörjats och någon tidsplan för det finns ännu inte, säger Therese Carlefalk.

Kommer befintliga byggnader att rivas om ni väljer den västra sidan?

– En framtida järnvägsplan kommer hantera alla eventuella byggnader som påverkas längs hela sträckan.

Kommunen tror inte att Trafikverket kommer att välja den västra sidan.

– Där har vi redan antagna detaljplaner och redan uppförda byggnader och fler byggen pågår. Skulle trafikverket hävda det västra spårreservatet betyder det att man får riva befintliga byggnader och lägga ner verksamheterna där och det är inte så troligt, säger Olov Holst.