Varför har inte SL hårdplastsäten i tunnelbanan? De skulle vara enkla att desinficera varje dag – till skillnad mot nuvarande tygsäten som måste ångtvättas eller tas av och köras i tvättmaskin.
Så resonerar många av Mitt i:s läsare, som hört av sig och kommenterat på sociala medier.
Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning förklarar hur man har resonerat när det gäller sätena på de nya C30-tågen:
– Vi valde stoppade säten för att de ska vara komfortabla och för att det är tradition inom SL. Klädseln bidrar också till att skapa en behaglig ljudmiljö inne i fordonen, säger hon.
Bakterieavvisande egenskaper
En textilklädsel är inte bara skönare att sitta på under längre resor utan fungerar även temperaturutjämnande, framhåller Sophie Gunnarsson.
– En sits av plast eller metall kan upplevas som het och klibbig på sommaren och kall under vinterhalvåret.
C30:s stolar har dessutom ullklädsel, och ull har bakterieavvisande egenskaper. Men hon har förståelse för synpunkterna.
– För oss är det väldigt viktigt att inte skicka ut fordonen i trafik med fläckiga sitsar. Och jätteviktigt att de som utför underhållet gör som det är tänkt, det vill säga byter ut en sits så fort den är fläckig och rengör de smutsiga tygen utanför fordonet, säger Sophie Gunnarsson.
Ur läsarkommentarerna på Mitt i:s facebook:
– Har så kallade ”tunnelbanejeans”, de åker av så fort jag kommer hem. Skulle aldrig sätta mig i soffan med samma byxor jag åkt kollektivt med.
– Jobbade som ordningsvakt i tunnelbanan i sex år. Att plocka ut pundare som hade pissat och bajsat ner sig själva och somnat på sätena skedde varje pass. Sitter aldrig i tunnelbanan och kommer aldrig göra det!
– Hårdplastsäten som man kan desinficera varje dag, det vore något!
– Tänk om vi alla kunde hjälpas åt att få bort skorna från sätena. Jag säger alltid till de som har sina skor där. Får i princip alltid höra: gubbjävel, pedofil, rasist m m. Sällan att någon medresenär hjälper till. Beklagligt.
– Tygsäten är ett otyg hygienmässigt, men man kan väl ha med sig nån sittdyna om man har finkläder på sig.
– Förr var det stoppade galonsäten. Mer lätta att göra rena. Var skeptisk när det blev tyg.
Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte
"Äckligt". "Vidrigt". "Ser ut som att någon kissat". Klagomålen på de nya tunnelbanesätena har vällt in till SL. Men trenden tycks ha vänt. Ny byts tygerna ut mycket oftare än tidigare.
Snart efter att de moderna C30-tågen introducerades i tunnelbanan 2020 stod det klart att de nya tygerna var svårare att hålla fräscha än de gamla.
SL:s mailkorg började svämma över av ilskna klagomål från resenärer.
"Snuskiga säten som knappt går att sitta på". "De nya tygen är fläckiga och äckliga, speciellt de gula". "Det ser ut som om någon har gjort på sig på flera säten". "Man tappar lusten att åka kollektivt".
Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.
Klara Orreteg
Både SL och trafikoperatören MTR har tagit kritiken på allvar. Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning berättar att MTR nu "djuprengör" sätena dubbelt så ofta som tidigare – ungefär var 45:e dag, jämfört med var 90:e dag för de äldre sätena.
– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.
Portabel ångtvätt
För att få sätena renare har man också börjat med en portabel ångtvätt, som används regelbundet när tågen städas i depån. Mer ytliga fläckar gnuggas bort som en del av den dagliga städningen.
Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.
MTR
En stor fördel med de nya sätena är att tyget lättare kan tas av och köras i tvättmaskin vid behov.
– Innan 2019 kunde de tidigare sätestygerna sitta i vagnarna upp till 10 år. De nya sätestygerna byts i snitt ut minst en gång per år, berättar Sophie Gunnarsson.
"Byter ut" betyder att tyget antingen tvättas i tvättmaskin eller ersätts med ett helt nytt tyg.
Och faktum är att resenärernas klagomål avtog under 2024.
Halverat antal fel
– Förra året var det 49 klagomål som handlade om smutsiga säten, att jämföra med 149 ärenden 2023. En rimlig tolkning är att resenärerna upplever att det blivit bättre, säger Sophie Gunnarsson.
SL:s egna kontroller av städningen visar på samma trend. Det första kvartalet 2025 hade antalet anmärkningar på "städning av inventarier" nästan halverats mot hösten 2023, från knappt 600 konstaterade fel efter städning till drygt 300.
Frågan: Har du reagerat på smutsiga tunnelbanesäten?
– Jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig, säger Maria Sten-Hall, Aspudden.
Petter Beckman
Maria Sten-Hall, Aspudden
– Ja, jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig. Det är nog mest för att det syns bättre, snarare än att folk smutsar ner mer. De borde kanske ha tänkt efter två gånger innan de valde tyget. Och jag saknar det gamla Lasse Åberg-tyget, det var snyggare.
Niklas Halling
Petter Beckman
Niklas Halling, Hökarängen
– Nej, jag har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad med de nya sätena. Men jag har hört att de här tygerna är lättare att ta av och tvätta. På de gula sätena syns smutsen mer, men jag brukar ändå inte sätta mig där.
Marcus Karnéus
Petter Beckman
Marcus Karnéus, Aspudden
– Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag tänker mest på snorungar som sätter upp fötterna på sätena. Vad har de för uppfostran? Generellt tycker jag kollektivtrafiken har blivit sämre under det nuvarande styret.
Ronja Fredriksson
Petter Beckman
Ronja Fredriksson, Aspudden
– Ja, absolut! Om det är någon mystisk fläck, då står jag hellre, eller sätter mig någon annanstans. Jag är lite noga med bakterier, så jag undviker helst att åka tunnelbana. Jag gör det bara om det är för kallt för att cykla.
De gula tygerna byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå.
Så ser städrutinerna för tunnelbanesäten ut
Borttagning av fläckar på sätestyger under daglig rengöring av fordonen.
Frekvensen för djuprengöring av sätena har ändrats från från cirka var 90:e dag till cirka var 45:e dag.
Alla säten ångtvättas på plats i fordonen inom fastställt intervall.
Sätestyger som inte går att rengöra på plats sänds även iväg för att tvättas i maskin. En del av tygerna tvättas varje månad.
I snitt byts sätestygerna ut mot nytvättade eller nya tyger minst en gång per år.
Källa: SL
Har du tvekat att sätta dig på de nya tunnelbanesätena? Då är du inte ensam. Men tygerna tvättas oftare än du tror.
Petter Beckman, MTR