I början av året lade sig till slut snön över Stockholm. Väglaget har fått många att reagera och anklaga staden för att prioritera cyklister framför fotgängare.

Det beror på att staden, när upphandling av snöröjning skedde 2019, aktivt valde att inte inkludera sopsaltning av gångbanor. Beslutet blev istället att det enbart skulle användas på prioriterade cykelstråk och intilliggande gångbanor.

– Vi ville se sopsaltning på gångbanor med, åtminstone utefter huvudgator, längs stombussnätet och där många rör sig till fots. Det sade staden nej till, och nu ser vi de problem vi flaggade för, säger oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S).

Under den senaste stora upphandlingen prioriterades gångytor upp, för att göras rena tidigare, kontrar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Men vi gjorde då bedömningen att inte fullt ut upphandla sopsaltning av ett större antal trottoarer, eftersom vi fortfarande håller på att testa tekniken.

Staden håller den här vintern på med att ta fram en effektiv metod för sopsaltning av gångbanor. Det projektet skulle ha dragit igång förra vintern, men eftersom knappt någon snö föll då var ingen utvärdering möjlig och projektet fördröjdes.

Förhoppningen är nu att de nya maskinerna kan rulla nästa vinter.

Men Jan Valeskog menar att frågan går att ta tag i snabbare än så, genom att få till stånd en tilläggsupphandling.

– Teknikutvecklingen går framåt hela tiden, det hade gått att lösa, men det kräver att man är beredd att betala. Den kostnaden skulle vi spara in på vad det kostar samhället när folk skadar sig.

Det är en lösning som man inte tror på från majoritetshåll.

– Att upphandla något som vi inte exakt vet vad det är, är otroligt komplicerat. Vi vet heller inte exakt vad vi betalar för. Nu gör vi stora tester av sopsaltning av gångbanor, utifrån det kan vi sen göra en upphandling, säger Daniel Helldén.

– Att göra en tilläggsupphandling nu skulle vara oansvarigt.