Lennart Lubran står och tankar bilen vid bensinmacken med utsikt över rondellen.
– Som trafiklösning är den väldigt smidig, det blir inte stopp på samma sätt som det blir vid en fyrvägskorsning. Den flyter på bra!
Däremot tycker han att folk skulle kunna bli bättre på att använda blinkers. Man ska alltid blinka sig ut när man lämnar en rondell, men Lennart Lubran tycker att man kan blinka mer än så.
– Ibland borde man även blinka in sig. Själv gör jag i och för sig inte det så ofta, men om jag ser att det finns en otydlighet gör jag det.
Lennart Lubran tycker man ska vara generös med blinkersanvändning i rondeller.
Pekka Pääkkö
"Ingen är den andra lik"
Gunilla Sandegård bor på gångavstånd från rondellen, och hon håller med om att folk ibland kan vara något slarviga med blinkers.
– Men det stör mig inte särskilt mycket. Man får vara uppmärksam på sina medtrafikanter och generellt kör folk väldigt bra i den här rondellen.
Hon lyfter även den estetiska aspekt av rondeller.
– Det finns ett trevligt tänk i dem nuförtiden, ingen är den andra lik. Just den här har en himla fin staty i mitten, och växtligheten omkring gör den extra trevlig. Sen vill jag passa på att slå ett slag för rondellhundar. De är himla trevliga, ett kreativt och roligt inslag.
Gunilla Sandegårds favorit rondell ligger i Sala. "Den är jättevacker. I mitten finns några stora stenblock, himla trevlig."
Pekka Pääkkö
Trots en positiv inställning till trafiklösningen menar hon att det finns något som är “mystiskt” med den här platsen. Det är något som även Henrik Becker har noterat.
– Jag tycker rondeller är jättebra. Men inte den här! Den är helt fel, både hal och feldoserad. När jag kör motorcykel undviker jag den helt och hållet. Även om man kör försiktigt är det lätt att få bakhjulssladd, säger han.
Henrik Becker tycker generellt att rondeller är väldigt bra. "Det är trafiksäkert och smidigt"
Pekka Pääkkö
Halkig och lutande
Att rondellen kan vara hal är något som Johan Nilsson, verksamhetsansvarig för trafik i Lidingö stad, bekräftar. Enligt honom är orsaken att många av bilisterna som kommer från Lidingöbron håller för höga hastigheter i förhållande till trafiksituationen.
Rondellen har även en viss lutning som också ligger bakom att den kan vara hal.
– Alla vägar lutar åt något håll för att regn och smältvatten från snö inte ska skapa stora vattensamlingar, skriver Johan Nilsson i ett mejl.
I dag finns det varningsskyltar för halka på platsen, men några ytterligare åtgärder finns det inga planer för.