Från i dag, den 15 januari, till den 8 februari pågår ett tidigt samråd då man kan lämna synpunkter på Roslagsbanans förlängning in till city.

Ett tidigt samråd innebär att det inte finns ett färdigt förslag att ta ställning till.

– Det är bra att så tidigt som möjligt kunna få del av synpunkter och förslag på hur projektet kan utformas eller vad som bör göras annorlunda, säger projektledare Gunilla Wesström i ett pressmeddelande.

Spårväg syd på gång

Senare i år kommer även ett samråd att hållas för Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Där hölls ett samråd redan 2010, och en lokaliseringsstudie har gjorts, men sedan dess har mycket hänt i omgivningarna så ett nytt måste nu hållas.

För Roslagsbanan till city har en lokaliseringsutredning just påbörjats och den kommer att pågå under hela 2021. Där utreds konsekvenserna av olika sträckningar och stationslägen.

Fyra kilometer tunnel

Som det är tänkt blir det en ny tunnel från station Universitetet via Odenplan till T-centralen. Den blir cirka fyra kilometer lång, och banan får nya underjordiska stationer vid Odenplan och T-centralen.

Det kommer även att behövas två arbetstunnlar och en ny depå längs Österskärsgrenen.

Den befintliga sträckan söder om station Universitetet avvecklas, likaså dagens ändstation Stocholms östra.

För att klara den framtida trafiken ingår även ombyggnad från enkelspår till dubbelspår på några av Roslagsbanans delsträckor.

Ingen samrådsträff

På grund av rådande pandemi kommer ingen fysisk träff att anordnas under samrådsperioden. Från och med fredag kommer informationsmaterial att finnas på Region Stockholms webb, www.sll.se.

Ett förslag om hur banan ska dras beräknas finnas vid årsskiftet 2021-2022.