Så fort Jeanette Riglert svängde ut på Valhallavägen en morgon i mitten av augusti märkte hon att något var fel. Efter ett varv i rondellen vid Roslagstull konstaterade hon att hon hade punktering och ringde bärgaren.

– Jag tänkte att jag hade kört på en spik eller något.

Mindre än en vecka senare hände det igen. Då upptäckte Jeanette att hon inte var ensam. På parkeringen längst uppe på Valhallavägen, precis norr om grillen, stod inte mindre än fem bilar med punkterade däck.

Grannen Dan Nilsson, som också drabbats, hade dessutom fått en hotfull lapp på vindrutan.

”Jävligt dåligt att stå på laddplats utan att ladda. Nästa gång får du repor”, löd texten.

– Visst är det lite obehagligt. Och det är drygt att pröjsa en självrisk på över 4 000, och vara utan bilen i flera dagar, säger Dan.

Efteråt ville varken han eller Jeanette använda parkeringsplatsen av rädsla för ytterligare skadegörelse. Till saken hör att det vid den tidpunkten var tillåtet att parkera vanliga bensin- och dieselbilar på laddplatserna på den aktuella parkeringsplatsen.

– Den som gjorde det här borde ha läst skyltarna innan han eller hon började skära sönder däck, säger Jeanette.

På kvällen den 29 augusti satte trafikkontoret dock upp nya skyltar som innebär att det från och med detta datum endast är två av de drygt 20 platserna där man får stå utan att ladda.

– Vi vill att det ska finnas så god tillgång till laddplatser som möjligt, men det är naturligtvis aldrig okej med skadegörelse, säger Malinda Flodman vid trafikkontoret.

Dan och Jeanette anmälde händelserna till polisen, men utredningarna lades snabbt ner.

– Rent allmänt är skadegörelse mot bil ett brott som är svårt att utreda. Det finns väldigt sällan vittnen eller teknisk bevisning som gör att man kan binda en person till brottet. Om bilen står på gatan eller en allmän plats är det många som passerar, och det är ofta ett långt fönster av tid där brottet kan ha begåtts, till exempel mellan morgon och kväll, säger Martin Hultberg Tarantino, kommunpolis på Östermalm.