Majblomman har jobbat för barns rättigheter sedan 1907, när den gavs ut för första gången. Bara ett år senare bildades Enköpings Majblommeförening, där Maud Riesten nu är styrelseledamot. Hon tycker att Majblomman fortfarande behövs, kanske mer än någonsin.

– Behovet att hjälpa barn har inte minskat, utan snarare ökat. Det är mer angeläget än någonsin att sälja många majblommor. Det känns väldigt meningsfullt och rätt, säger hon.

Viktigt engagemang

Även Sören Karlsson, föreningens ordförande, tycker det är en viktig sak att engagera sig i. 

– Om man tänker på medmänsklighet, är det viktigt att ställa upp. Vi kan bara göra lite, men ändå något för att förbättra barns tillvaro, säger han.

I Enköping säljs årligen majblommor för omkring 500 000 kronor, vilket ger Majblommans förening här ett netto på runt 200 000 kronor. Det är framför allt elever i mellanstadiet som sköter försäljningen. De får behålla en del av pengarna, men det mesta går till föreningen som i sin tur ger de till behövande barn.

Årets majblomma är designad av 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad.

Årets majblomma är designad av 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad.

Fredrik Gustafsson

Årligt sommarläger

Utöver försäljning av majblommor arrangerar föreningen ett sommarläger sedan 14 år tillbaka.

Detta finansieras inte av majblommeförsäljningen, utan med andra medel.

– När vi startade sommarlägret var vi tvungna att få tag på pengar på annat sätt. Vi tigger från företag, föreningar och organisationer av olika slag. Lägret pågår ute vid Bredsand varje sommar. Ungefär 50 barn mellan åtta och tolv år får chansen att komma ut där en vecka i taget. Det är väldigt uppskattat, säger Maud Riesten.

– Det är bra att man har något att berätta när man kommer tillbaka från sommarlovet. Vissa talar om att de har varit på Rhodos eller nåt. Vissa kan inte säga någonting, tillägger Sören Karlsson.