Förra hösten presenterade de styrande vid Stockholms stad och Region Stockholm att de tidigarelade planeringen av den nya tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö med två år, det vill säga med start i år. Och nu rullar arbetet på då det är dags för alla som vill att tycka till om den nya sträckningen.

https://www.mitti.se/nyheter/nya-tunnelbanan-till-alvsjo-tidigarelaggs/lmsjj!7105107/

Den nya tunnelbanan ska ha följande stopp, Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö, men exakta sträckningar eller till exempel stationslägen är inte hugget i sten utan ingår i den lokaliseringsutredning som nu görs. Och det är bland annat det som Regionen nu vill ha in synpunkter på.

Det planeras att hållas tre öppna hus där mer information ska presenteras för de som är intresserade, men Regionen flaggar för att de kan komma att ställas in med kort varsel på grund av pandemin. Annars hänvisas allmänheten till nyatunnelbanan.se/samrad-alvsjo där all information kring samrådet också finns.

Nästa år är ett nytt samråd planerat där bland annat förslag på sträckning och olika stationslägen ska presenteras och till sist ska ett slutligt förslag presenteras under 2021.

Byggstart är planerat till 2025 med en byggtid på nio år vilket gör att nya tuben skulle kunna stå klar 2034, ett år tidigare än först planerat.

Enligt Stefan Persson, avdelningschef planering, är medborgarnas synpunkter viktiga.

– Synpunkterna är värdefulla för oss i vår planering. Det är den som bor i ett område som har lokalkännedomen, inte vi. Och vi behöver de här inspelen för se till att till exempel de nya stationerna hamnar på rätt ställe i stadsmiljön. Sen är det förstås annat som också påverkar, som berggrunden och hur spåren rent tekniskt kan dras, uppger han.