I höstas kunde Mitt i avslöja att alla 71 rulltrappor på de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan måste bytas ut i förtid, till en kostnad av långt över en miljard kronor.
– Det är ett haveri. Trafikverket byggde rulltrappor som var helt feldimensionerade och som snarare hade passat i Mall of Scandinavia än i en av kollektivtrafikens viktigaste knutpunker, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Bland annat är rulltrappornas huvudkomponenter – som axlar, motorer och växlar – underdimensionerade, vilket leder till ökat slitage och återkommande haverier.
Rulltrapporna i den nya Citybanan var feldimensionerade från start.
Roland Lundgren
Nästa vecka väntas politikerna i trafiknämnden ta beslutet att rulla igång det enorma projektet. Arbetena ska börja på Stockholm City i slutet av 2027 och pågå till 2036.
Hjälp att hitta
– För att få minsta möjliga påverkan för resenärerna byts rulltrapporna ut några i taget. Bara ett fåtal kommer att vara avstängda samtidigt. Extra personal kommer också att sättas in för att hjälpa folk att hitta vägen upp, säger Anton Fendert.
Förutom de 44 rulltrapporna i Stockholm City byter man ut de sex som finns i T-centralens entré Klarabergsgatan under denna första etapp
Därefter återstår ett 20-tal rulltrappor på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan som kommer att att hanteras i ett senare beslut. Där är tidsplanen inte klar.
Totalkostnaden beräknas landa på drygt 1,4 miljarder.
Uppfyllde bara 60 procent
Redan när SL tog över rulltrapporna från Trafikverket 2017 konstaterades att de bara uppfyllde cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor i kollektivtrafiken.
Statliga Trafikverket anser att de levererade i enlighet med SL:s beställning. Efter utdragna förhandlingar gick de med på att betala en mindre del av kostnaden – 120 miljoner – men resten får skattebetalarna i Stockholms län stå för.
– Det är bara att beklaga att vi inte kunde nå längre i de förhandlingarna, säger Anton Fendert (MP).
Miljardsmällen: Alla nya rulltrapporna måste bytas
Rulltrapporna på nya Citybanan har varit ett sorgebarn ända sedan stationerna invigdes 2017. Nu är beslutet fattat: alla 71 rulltrapporna ska bytas ut – för 1,3 miljarder. Arbetet börjar redan nästa år. "Kan blir besvärligt för resenärerna", säger SL.
Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.
Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.
En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.
En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.
Erik Lejdelin
Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.
– Redan inför att trafikförvaltningen tog över driften av stationerna 2017 konstaterades att rulltrapporna bara uppfyller cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor för kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Smärtsamt beslut
Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.
– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan.
Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm
Region Stockholm
Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.
"Något som måste göras"
– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.
Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 527 miljoner kronor.
Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.
– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.
Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?
– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.
Hur mycket av miljardkostnaden är med Trafikverket med och betalar?
– Trafikförvaltningen har tidigare kompenserats av Trafikverket för bland annat brister i rulltrapporna. Slutregleringen innebar att vi betalade 120 miljoner kronor mindre än vad vi skulle ha gjort om allt varit i sin ordning. Investeringskostnaden för utbyte av rulltrapporna på Stockholm City och Stockholm Odenplan kommer Region Stockholm att behöva stå för, säger Natalie Nordenswan.
Rulltrapporna utgör en kritisk del i utrymningssäkerheten.
Så många rulltrappor handlar det om
44 st i pendeltågsstationen Stockholm city
21 st i pendeltågsstationen Stockholm Odenplan
6 st vid pendeltågs- och tunnelbaneuppgången i Hotel Continental mitt emot centralen.
Källa: SL
Rulltrappor till pendeltågen på Stockholm City.
Roland Lundgren