På gokartbanan vid Stäket går motorerna varma. Här rattar både nybörjare och mer etablerade förare.
Det var hösten 2023 som Stefan Carlqvist riskerade allt han äger och har för att bygga den nya inomhusbanan för karting. Arbetet gasade på med oförtruten kraft – många sömnlösa nätter – och tältet stod klart bara två månader efter byggstart.
Sedan dess? Succé.
Med inomhusbana har det blivit möjligt för karting året om och intresset har fått en nytändning.
– Vi har en ganska unik uthyrningsverksamhet och antalet aktiva medlemmar har ökat. På det sättet har det varit perfekt att rekrytera flera in till sporten, säger Stefan Carlqvist.
För åtta år sedan såg det illa ut när motorklubbens kontrakt med markägaren Sollentuna Häradsallmänning löpte ut och gokartbanan skulle rivas. Markägarna, som till sjuttio procent består av kommunerna Stockholm, Sollentuna och Järfälla, ville ha högre avkastning på marken.
Men flera världsstjärnor inom motorporten och kändisar, som Mikael Persbrandt, höjde sina röster mot rivningen. Klubben räddades till slut med ett nytt tioårigt avtal – men med sexdubblad hyra. Med ekonomiskt stöd från kommunerna överlevde klubben.
Slut på stora tävlingar
Nu står de kanske inför nästa kris.
Den stora grusplanen intill banorna, som har använts som parkering för besökare under de stora tävlingshelgerna, ska återställas till naturmark. Arbetet planeras börja redan efter sommaren.
– Då har vi inte yta till att ha sådana här riktigt stora tävlingar längre. Det kommer ungefär 200 startande, plus publik på det, till dem. Jag har räknat att på den grusytan vi har kvar kommer vi ha plats för kanske max 80 tävlande utan publik. Det blir en skillnad.
Blir naturmark i stället
Bakgrunden till beslutet är att massor av jord och annat osorterat material vid platsen i dag utgör olovligt tippat avfall i området inom Järvakilen. En stor del av massorna tillfördes området i samband med gokartbanans planer på att bygga ut sin verksamhet 2012.
På grund av en ny översiktsplan och detaljplan för Stäkets verksamhetsområde 2015 blev gokartbanans utbyggnad aldrig av.
– Länsstyrelsen påtalade att det är viktigt att stärka de här ekologiska sambanden i Järvakilen, säger Tove Löfstrand, miljöinspektör på Järfälla kommun.
Efter en utredning och en naturinventering beslutade miljö- och bygglovsnämnden i höstas att området där både massorna finns och parkeringen ska återställas till naturmark. Under åren har det förekommit en hel del fultippning i området, vilket också ska åtgärdas.
– Tyvärr har vegetation redan etablerat sig längre in i området vilket försvårar återställandet. Därför kan en del jord komma att tillföras för att det ska bli mer av ett naturområde.
Stefan Carlqvist har emellertid jobbat dag och natt för gokartbanan: “Frugan hade sin gamla kalander sparad där hon visade att jag var borta varje helg från mars till november när jag tog över".
Stefan Källstigen
"Tröskeln blir lägre"
Eftersom att den berörda marken inte ägs av motorklubben finns det inte så mycket som Stefan Carlqvist kan göra åt saken. Men det är inte något som håller honom vaken om nätterna egentligen.
– Det är ju tråkigt, det bästa hade varit att ha både nybörjartävlingar och riktiga tävlingar när hela Sverigeeliten kommer. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Helgen efter midsommar arrangerar klubben en av deltävlingarna i svenska Rotax serien – den sista riktigt stora tävlingen.
– Men vi spånar på att arrangera flera mindre tävlingar i stället. Jag tror det kan vara positivt, tröskeln blir lägre för de mindre erfarna att börja tävla. Det är ju det jag vill egentligen, att fler ska vilja testa gokart.
Stefan Carlqvist, driver Järfälla hyrkart. "Det är inte helt becksvart. Men i gokart har tävlingarna sett i princip likadan ut i 30 år. Det är en tävling är fredag till söndag och det är 200 startande och en massa publik. Nu ser vi att vi kanske kan arrangera små tävlingar i stället".
Stefan Källstigen