– En så stor hyreshöjning skulle slå igenom med många tusenlappar för varje båtägare. Risken är att plånboken avgör vem som har råd att ha en fritidsbåt framöver, säger Staffan Nordlund, ordförande i Segelsällskapet Vega.

Vi träffar honom och hans fyra kolleger från de andra båtklubbarna en förmiddag i mitten av april. I några veckor till ligger de drygt 500 båtarna på landbacken i väntan på sjösättning. Frågan är hur många av dem som är kvar här för vinterförvaring om några år.

– Risken är att både pensionärer med låg inkomst och många yngre stryker på foten. Börjar bara några gå ur för att de inte har råd så blir det ännu dyrare för dem som stannar. Till slut blir det bara en elit kvar, säger Jan Fröjd som är ordförande i Edsbergs Båtklubb.

"Ökar kostnaderna kanske en sådan här verksamhet bara är tillgänglig för folk som är stadda i kassa. Visst, det finns stora och dyra båtar här, men absolut inte bara", säger Edsbergs Båtklubbs ordförande Jan Fröjd.

"Ökar kostnaderna kanske en sådan här verksamhet bara är tillgänglig för folk som är stadda i kassa. Visst, det finns stora och dyra båtar här, men absolut inte bara", säger Edsbergs Båtklubbs ordförande Jan Fröjd.

Stefan Källstigen

Har hyrt sedan 1981

De fem båtklubbarna i Sollentuna Båtsportunion har hyrt området sedan 1981. Den ursprungliga årshyran var 1 krona per kvadratmeter. Sedan dess har hyran höjts till modesta 3,30 per kvadratmeter, så i dag betalar man 175 000 kronor om året för 53 000 kvadratmeter.

Båtklubbarna säger att de har förståelse för att inflation och ökade kostnader påverkar den kommunala ekonomin. De har räknat ut att en indexreglering av ursprungspriset från 1981 skulle landa på 7,40 per kvadratmeter i dag.

Då båtuppläggningsplatsens yta ska minskas till 38 000 kvadratmeter, något som i sig inte är något problem för båtklubbarna, skulle det innebära en årshyra på 281 000 kronor.

"Kan få förödande konsekvenser"

Men kommunen har bestämt att hyran ska vara marknadsmässig och en konsult har kommit fram till att det innebär 1 130 000 kronor per år – mer än sex gånger så mycket som dagens hyra.

– De har gjort en sammanställning och jämfört med andra kommuner men då hade de räknat på att Stockholm tar 26 kronor per kvadratmeter. När vi påpekade att det inte stämmer, de tar 15 kronor, sa de att Stockholm inte var intressant eftersom de inte har marknadsmässiga hyror, säger Staffan Nordlund.

Gunilla Weinesjö, Sollentuna Båtklubb, Mattias Lindblad, Turebergs Båtklubb, Jan Fröjd, Edsbergs Båtklubb, Staffan Nordlund, Segelsällskapet Vega och Hans Nygren, Edsvikens Segelsällskap, hoppas på att kunna få gehör hos politikerna så att avtalsförslaget de nu har fått se inte ska bli verklighet.

Gunilla Weinesjö, Sollentuna Båtklubb, Mattias Lindblad, Turebergs Båtklubb, Jan Fröjd, Edsbergs Båtklubb, Staffan Nordlund, Segelsällskapet Vega och Hans Nygren, Edsvikens Segelsällskap, hoppas på att kunna få gehör hos politikerna så att avtalsförslaget de nu har fått se inte ska bli verklighet.

Stefan Källstigen

Utöver invändningar mot vad som faktiskt är en marknadsmässig hyra ifrågasätter de fem båtklubbarna även själva ingången i frågan från kommunens sida – är det verkligen självklart att ta marknadshyra av ideella föreningar?

– Vi tycker inte det. En sådan här höjning kan få förödande konsekvenser för föreningslivet. Det är orimligt om kommunen vill ha ett levande föreningsliv, säger Staffan Nordlund.

– Just här handlar det dessutom om föreningar som spänner över generationsgränserna. På vårarna är folk i alla åldrar här och jobbar. Man lånar verktyg av varandra och umgås – rena kafferepet! säger Sollentuna båtklubbs ordförande Gunilla Weinesjö.

Hoppas påverka politikerna

Hoppet står nu till att kunna påverka den politiska ledningen så att tjänstemännens framräknade hyreshöjning inte blir verklighet.

– Har vi inte råd att vara kvar blir det problem. Det är nästan omöjligt att hitta en ny plats, så vi är ju i princip tvingade att nå en överenskommelse med kommunen. Vi sitter lite på pottkanten, konstaterar Staffan Nordlund.