Södermalm
Tunnelbanans nya station Sofia tar långsamt form i Stigbergsparken. Bergarbetet är klart i tunnlarna. I hisschaktet är betongdelarna på plats.
Nu påbörjas grundläggning och bygget av källarvåningar för stationsbyggnaden. Arbeten med att borra, armera och gjuta är att vänta, regelbundna leveranser av materiel och betong likaså.
Tystare arbetsmoment är förlagda till lördagar. Regionen flaggar ändå för en del oväsen, då ljudet studsar i schaktet och når fastigheter ovan genom berget. Om ljudet överskrider Nya tunnelbanans riktvärden går det att ansöka om tillfällig evakuering.
Det här arbetet pågår fram till våren 2027, sedan börjar själva stationsbyggnaden uppföras. Stationen ska öppna 2030.