I veckan har kiosken MyWay SOS-kiosken i Djursholm uppmanat lokalborna om att hämta sina paket som de har beställt genom postombud. Detta efter att de fått in 600 paket på en dag till den lilla närkiosken.

Nu går de ut med en vädjan till djursolmarna, då många låter sina paket ligga och vänta i butiken.

– Vi har fått massa likes, tillrop och hjärtan av kunder. Men det är ingen som kommer hit. Man väntar till sista sekunden eller hämtar inte alls, säger butiksägaren Diary Abdulrahman.

I november ökade leveranserna i samband med Black Friday. Under fjolåret märkte kiosken en stark ökning under samma period.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-paketjattarna-undvika-kaoset-i-jul/reptkr!Qdochq87zeGUGGMbg0owig/

För att parera kaoset i år har de tagit bort tre postnummer i sitt upptagningsområde och byggt fler pakethyllor.

Men problemet kvarstår. Ungefär 550 paket kommer dagligen i sex leveranser, berättar Abdulrahman.

– Det är ett mirakel att det går just nu, men vi har en leverans idag och jag vet inte hur vi ska göra.

För att få plats med alla paket har de fått använda alla vrår i butiken.

– Vi har till och med varit tvungna att låta paket stå vid utgången. Vi har paket på kylskåpet, bakom oss, på disken... Det är paket överallt.

De har till och med fått ringa hem till vissa kunder som har stora paket, som ofta beställs via leverantörer som Amazon, som väntar.

– Men kanske 80 procent svarar inte i telefonen, och resten berättar att de är utomlands, i Skåne eller i Finland, eller inte kan komma innan vi stänger.

Han betonar:

– Kunderna behöver komma nu och hämta sina paket.

I framtiden kan kiosken tvingas att begränsa så att färre kan hämta sina paket där. Det är dock inte aktuellt att helt säga upp postombudstjänsten, berättar Diary Abdulrahman.

– Nej, då skulle det bli kaos. Vi är det enda postombudet här. Vi har ofta mycket paket men andra tider på året fungerar det. Vi får se hur vi ska göra.