Trots att det är olagligt att inte använda bälte när det finns tillgängligt vittnar bussförare om att det är väldigt få som faktiskt gör det. Olyckan på E45:an där en buss välte omkull och flera skadade sig aktualiserar frågan – varför använder så få bälte?

Sead Silajdzic jobbar som bussförare i Märsta. Han har tröttnat på att ingen använder bälten, och menar att ansvaret inte bara kan ligga på honom.

– Jag tycker att det ska vara hårdare krav på att företagen ser till att passagerarna har bälte. Jag kan inte gå runt själv och kolla alla som en polis. Det borde vara mer information om vad som gäller.

Sead Silajdzic har jobbat som bussförare i 27 år, just nu i Märsta.

Sead Silajdzic har jobbat som bussförare i 27 år, just nu i Märsta.

Privat

Sead har 27 år i branschen bakom sig. Han tycker att det är svårt att svara på varför det är så ovanligt med bälten i busstrafiken.

– Folk säger olika saker, att de bara ska åka kort till exempel. Jag minns att det var en mamma som skulle åka med sina två barn. Jag bad henne att bälta fast barnen i alla fall, men då sa hon att de bara skulle åka två hållplatser. Men olyckor kan hända närsomhelst. Eller om jag måste bromsa hårt, vad händer då?

"En kulturfråga"

Mathias Nilsson, Enhetschef för Transdev, håller med om att få använder bälten, och tror att det handlar om ett normbeteende.

– Det är inget genomtänkt beslut man tar. Man tänker att "ingen annan använder ju bälte", och så känner man sig kanske lite larvig om man ändå bältar fast sig. Det är en kulturfråga, när jag var liten satt man utan bälte i baksätet på bilen, men det har ju förändrats nu.

Mathias Nilsson, enhetschef på Transdev.

Mathias Nilsson, enhetschef på Transdev.

Privat

Om en buss kör ner i diket slås fönstren sönder, berättar Mathias Nilsson. De som då inte har bälte kan falla rakt ut och klämmas under bussen eller skada sig på något annat sätt. Ett stort fordon som bromsar in kraftigt kan också vara farligt, fortsätter han.

– Man kan flyga rakt fram, på en framför som kanske är fastbältad. Det här handlar om att ändra på en kultur för att rädda liv.

Han säger att det också har funnits problem på företaget med bussförare som inte använder säkerhetsbälte.

– De sätter på det bakom ryggen. Det är självklart dumt, och i värsta fall livsfarligt.

Sead Silajdzic känner igen beskrivningen.

– Ja, det är vissa som gör så. Då blir det mycket svårare att få passagerarna att använda bälten om de ser att vi inte ens gör det. Det måste förändras.