Region Stockholm saknar två miljarder kronor för att få SL:s budget att gå ihop nästa år. Ett förslag på över 20 indragna busslinjer i ytterstan och minskad turtäthet på pendeltågen är ute på remiss. Men det räcker inte, enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

– I innerstan har busstrafiken förlorat ungefär 30 procent av resenärerna jämfört med 2019. Vi kommer inte att kunna ha kvar samma trafik som före pandemin, säger han.

För blåbusslinjerna är det bara möjligt att göra mindre anpassningar, enligt honom.

– Men vi ska se över om det går att ersätta andra busslinjer med närtrafik. Det fungerar bra i flera närförorter, det kan också bli aktuellt i innerstan. Vi ska återkomma om vilka linjer det kan handla om.

Bakgrunden till sparkraven är enligt Fendert ökade kostnader på grund av inflationen, minskade statsbidrag och att SL-resenärerna inte har återkommit efter pandemin i den takt man hoppats på.

– Läget inför 2024 är väldigt allvarligt. Regeringen behöver skjuta till extrapengar, annars kommer vi inte att klara av de basala välfärdsuppdragen, säger han.

Har ni själva bidragit till krisen genom att frysa priset SL-kortet?

– Att prata om att höja med två procent som Moderaterna gör, det är inte seriöst och löser inte problemet.

Det som skulle behövas är en höjning på 35 procent om priset på SL-kortet ska rädda budgeten, enligt trafikregionrådet.

Hur stor höjning blir det nästa år?

– Det kommer att avgöras i budgetprocessen. Men det handlar absolut inte om hundratals kronor, säger Anton Fendert.

Oppositionen var inte imponerade av förslaget.

 – Den som föreslår något så urbota dumt kan aldrig ha åkt buss i Stockholms innerstad och särskilt inte i rusning. Att byta ut tätt trafikerande stadsbussar mot små fjuttbussar, som i vanliga fall används till att avlasta färdtjänsten vid exempelvis äldreboenden, vore att skapa ett fullkomligt kaos i trafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.