Igeldammsgatan är ett viktigt stråk enligt stadens cykelplan, men den saknar helt cykelbanor mellan Hornsbergs strand och Alströmergatan.
Nu ska det bli ändring på det. Men i stället för att lägga flera miljoner på att bygga om gatan helt blir det en budgetlösning.
– Vi vill testa hur man kan skapa stor nytta med så lite resurser som möjligt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Målar linje
Trafikkontoret tar helt enkelt bort 35 parkeringsplatser på ena sidan av gatan och målar i stället dit en linje och cykelmyror som visar att det är en cykelbana.
35 parkeringsplatser försvinner på den sida av gatan som inte har hus.
Olle Anrell
Prislappen för den 330 meter långa cykelbanan landar på 160 000 kronor, och arbetet ska göras i år.
– Vi vill se om man med lite målarfärg och flytt av parkeringar ändå kan skapa en säker trafikmiljö för cyklister. Jag tycker att vi lyckas med det här, och det blir till en otroligt låg kostnad.
Varför gör man inte alltid så här då?
– På vissa ställen behöver man flytta på träd, brunnar eller kantstenar. Då blir det större investeringar, och jag tror även att vi behöver ha fler varianter i verktygslåda beroende på hur området ser ut.
Oskar Hultberg tycker inte det några problem med att cykla uppåt bland bilarna på Igeldammsgatan. "Jag är nog rätt likgiltig, men det är stor brist på parkeringsplatser i Stockholm och jag tror att nettonyttan blir negativ. För jag ser inget stort problem att cykla på bilvägen vid den här lugna lilla gatan".
Olle Anrell
Bara åt ena hållet
Cykelbanan blir enkelriktad och endast för dem som kommer i uppförsbacken mot Fleminggatan. De som ska ner mot Hornsberg strand får fortsätta att samsas med bilarna.
– Vi tror att de som cyklar i nerförsbacke känner sig bekvämare i blandtrafik, medan de som ska upp för backen får en separerad bana med linje.
Jobbet ska alltså göras redan under 2025.
– På sikt kanske man ändå vill bygga om på ett mer omfattande sätt, men det här är ett sätt att få till en förändring på kort tid.
David Vennerström och frun Anastasia ska åka till Skansen med sitt barn och packar in grejer i sin parkerade bil på Igeldammsgatan. "Jag tycker att det låter bra. Det blir mindre trafik och tryggare för barnen. Det finns många parkeringar på andra gator, så det är nog lugnt".
Olle Anrell
En aspekt är att spara pengar då många cykelprojekt har blivit dyrare de senaste åren. Något som Lars Strömgren menar beror på inflation och ökade råvarupriser.
– Nöden är uppfinningarnas moder. Vi behöver hitta sätt att göra bra cykelstråk så enkelt det bara går. Men det kommer att alltid finnas stråk där det är befogat med större ombyggnationer.
Svårare att parkera
Av de 85 parkeringsplatser som finns på sträckan försvinner alltså 35. Staden beräknas därmed förlora 1,4 miljoner kronor om året i uteblivna parkeringsavgifter.
– Det kommer att finnas parkeringsplatser kvar och det finns garage i närheten. Vi hoppas även att fler kommer att använda bilpool och börja cykla i och med att vi satsar på infrastrukturen. Vi behöver prioritera rörlig trafik framför långtidsuppställning av bilar då utrymmet på gatorna är begränsat.
Adam Mujica-Nors bor nära Igeldammsgatan och cyklar ofta på gatan. "Jag tycker idén låter ganska dum faktiskt. Det är väldigt lite trafik på den här gatan, så det märks inte att det saknas cykelbana. Det är säkert många som behöver parkering och det kostar ändå 160 000 kronor".
Olle Anrell