Trafikkontoret i Stockholm har som Mitt i skrev förra veckan beslutat att inte gå vidare med förslaget att anlägga reversibla busskörfält på Drottningholmsvägen mellan Brommaplan och Nockebybron.

I stället ställs bussfickor i ordning och bussarna får en egen fil vid Brommaplan, vilket trafikkontoret hoppas ska ge smidigare busstrafik.

I grannkommunen Ekerö låter kommunstyrelsens ordförande Hanna Svensson (S), en aning betänksam när hon ska kommentera.

Hanna Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ekerö kommun.

Hanna Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ekerö kommun.

Charlotte Rückl

– Det här (reversibla busskörfält) är något vi har önskat i många år, det skulle göra stor skillnad för oss att bussarna har fri framkomlighet ända till Brommaplan. Men det har varit fram och tillbaka i den här frågan från staden, jag vet att det lades på is för ett antal år sedan angående in- och utfarterna.

Hanna Svensson kallar det olyckligt att Stockholms stad inte går vidare med reversibla busskörfält.

– Vi kommer fortsätta att försöka hitta lösningar som gör att framkomligheten ökar för Ekeröborna och för alla som åker den här vägen, framför allt på eftermiddagarna.

Kommer du att göra något?

– Jag kommer så klart ta kontakt med mina politiker i stadshuset och höra vad som har hänt och höra om det finns någon möjlighet att komma vidare.

Så här såg det ut på Drottningholmsvägen i oktober.

Så här såg det ut på Drottningholmsvägen i oktober.

Anders Gustafsson

På stockholmssidan möts beslutet såväl av förståelse som av bravorop.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Moderaterna Stockholm

För bravoropen svarar Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, som tycker att trafikkontoret har tagit rätt beslut.

– Busstrafikens framkomlighet är bara en del av problemet, köerna för biltrafiken är ohållbar. Vi måste ta ett större helhetsgrepp så att det blir enklare för alla trafikslag att komma fram. Nu är det lite upp till bevis för majoriteten när man avfärdat det här med reversibla busskörfält, man får inte bara ge det beskedet och sedan och inte agera med andra åtgärder.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd, har förståelse för beslutet.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Stockholms stad

– Jag köper att de konstaterar att det finns en hel del utmaningar kopplat till det, man behöver utforma stråket på ett visst sätt för att det ska fungera åt bägge håll och det blir svårt när det finns många anslutande gator och det går lokalbuss och stombuss på samma sträcka och det är en risk för gångtrafikanter.

Lars Strömgren bedömer att de trimningsåtgärder som genomförs på Brommaplan, med en egen fil för bussarna, till en del kommer att bidra till ökad framkomlighet men vill inte spekulera i om filen ger större effekt än reversibla busskörfält.

– Jag vågar mig inte på att väga på det sättet mot varandra men många bäckar små och där gör vi saker.

Drottningholmsvägen har delvis varit en byggarbetsplats sedan slutet av 2023.

Drottningholmsvägen har delvis varit en byggarbetsplats sedan slutet av 2023.

Anders Gustafsson