Swedavias ordförande Ulrika Francke säger i en intervju med Mitt i att bolaget förlorar 80–90 miljoner kronor årligen på Bromma flygplats.

För en del beslutsfattare kom summan som en överraskning, som Jonas Naddebo, Centerpartiets gruppledare, vars parti vill att Bromma flygplats läggs ned.

"Det är oerhört mycket pengar och förstås orimligt", säger han i ett mejl till Mitt i.

"Vi ser inte att det är hållbart att fortsätta som i dag. Även staden gör ju en brakförlust på grund av ett orimligt avtal, säger han med hänvisning till det markavtal som säger att Swedavia ska betala en månadshyra på 5 000 kronor till Stockholms stad för flygplatsens mark.

Aida Hadžialić (S), finansregionråd, kallar Bromma flygplats för en spökflygplats.

Aida Hadžialić (S), finansregionråd, kallar Bromma flygplats för en spökflygplats.

Ingrid Johansson

Aida Hadžialić (S), finansregionråd, kallar Bromma flygplats för en spökflygplats:

– Så här har det sett ut ett längre tag och nu får vi återigen bekräftat att Bromma blöder. Det är helt orimligt att regeringen lägger nästan 100 miljoner kronor om året på en spökflygplats i stället för att lägga de här pengarna på Arlanda som kräver stora och rejäla investeringar för att den flygplatsen ska lyfta. Nu måste regeringen agera genom att gå vidare med utredarens förslag om att göra tillgängligheten till och från Arlanda enklare och mindre dyr.

Välkomnar öppenheten

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, välkomnar att Swedavia talar klarspråk:

"Att Bromma flygplats står i vägen för Stockholms tillväxt och samtidigt blöder pengar är ingen nyhet, men det är bra att Swedavia nu talar klarspråk om hur skattebetalarna drabbas av att regeringen vill hålla igång en öde flygplats", skriver finansborgarrådet i ett mejl till Mitt i.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, välkomnar att Swedavia talar klarspråk om den ekonomiska förlusten på Bromma flygplats.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, välkomnar att Swedavia talar klarspråk om den ekonomiska förlusten på Bromma flygplats.

Johannes Äng

Gör Swedavias förlust att ni agerar på något sätt?

 "Stockholms stad har redan sagt upp avtalet för Bromma flygplats och vi kommer fortsätta planeringen för en grön parkstad med tusentals nya bostäder och arbetsplatser. När Swedavia själva bekräftar hur mycket pengar som går till spillo uppmanar vi regeringen återigen att tänka om och fatta beslut om att lägga ned flygplatsen i förtid."

Klara Söderberg, pressekreterare på finansdepartementet, kommenterar inte Swedavias förlust men skriver i ett mejl till Mitt i att enligt regeringens ägarpolicy ska statliga bolag som Swedavia ge marknadsmässig avkastning.

"Samtidigt har särskilt inrikestrafiken brottats med svåra utmaningar under flera år. Därför har regeringen gett en utredare i uppdrag att se över Bromma flygplats och statens roll som ägare av flygplatser", skriver Klara Söderberg.

SD: Tidigare styrens fel

På sistone har flera partier bytt fot i frågan om Bromma flygplats framtid. Liberalerna tycker nu att en tidigare stängning ska undersökas.

– Med trafiken flyttad till Arlanda är det rimligt att se över en tidigare stängning, men det är Swedavia som äger den frågan, säger oppositionsborgarråd Jan Jönsson (L).

Sverigedemokraterna har något motvilligt öppnat för att bygga bostäder på flygfältet. Men de har samtidigt hållit fast vid att flygplatsen behövs.

"Politikerna har skrämt bort flygbolag från Bromma, vilket är anledningen till dagens underskott", skriver Gabriel Kroon, SD:s gruppledare.

"Bromma går på övertid"

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms handelskammare, tycker att Bromma ska läggas ned redan i dag.

– Det första man kan konstatera är att Bromma går back med 10 000 kronor i timmen och det är pengar som hade kunnat läggas på att få ordning på Arlanda. Det är hög tid att stänga Bromma, Bromma går på övertid.

Hur påverkas näringslivet i Stockholm?

– Näringslivet behöver en välfungerande flygplats, den flygplatsen är Arlanda. Så länge Bromma dränerar Arlanda så finns det inte förutsättningar att få ordning på den flygplatsen, säger Carl Bergkvist.

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms handelskammare: "Det första man kan konstatera är att Bromma går back med 10 000 kronor i timmen och det är pengar som hade kunnat läggas på Arlanda och få ordning på Arlanda."

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms handelskammare: "Det första man kan konstatera är att Bromma går back med 10 000 kronor i timmen och det är pengar som hade kunnat läggas på Arlanda och få ordning på Arlanda."

Josefine Bäckström

Är du förvånad över beloppet?

– Det är väldigt mycket pengar, skulle Bromma vara öppet till 2038 (då markavtalet löper ut) är det miljardbelopp som går förlorade, så det här är problematiskt, säger Carl Bergkvist. 

Mitt i har vid upprepade tillfällen sökt finansdepartementet för frågor om vilka eventuella krav regeringen ställer på Swedavia för att täcka förlusterna på Bromma.

Mitt i har vid upprepade tillfällen sökt finansdepartementet för frågor om vilka eventuella krav regeringen ställer på Swedavia för att täcka förlusterna på Bromma.

Mikael Andersson

Tidningen har även sökt Moderaterna i Stockholms stad. Partiet hänvisar till att de arbetar med budgeten som är på gång att presenteras.