Det var i månadsskiftet mars/april, mitt i däckbytarsäsongen, som däckhotellet och verkstaden Turssons team lämnade OKQ8:s lokaler i Farsta efter att deras hyreskontrakt sagts upp.
För kunder med inbokade däckbyten kom flytten som en snopen överraskning. Och värre skulle det bli: Snart stod det klart att ett stort antal däck som lämnats in för vinterförvaring var försvunna.
– Vi ser det här som bedrägeri, sa en av de drabbade, Hökarängsbon Lillemor Lundquist, som gjorde en polisanmälan.
Får ersättning
I Mitt i:s artiklar under våren skyllde OKQ8 och Turssons team på varandra. Verkstaden försäkrade samtidigt, via sin advokat, att de visst hade lämnat kvar alla däck när de flyttade.
Men de förlorade däcken har fortfarande inte dykt upp. Nu har OKQ8 till sist beslutat att kompensera de drabbade kunderna via sitt försäkringsbolag.
”För att hjälpa de drabbade har vi erbjudit ersättning till de kunder som inte fått tillbaka sina däck och kan styrka detta med korrekta underlag. Hur stor eventuell ersättning har varit är olika från fall till fall”, skriver Jesper Ekström på OKQ8:s kommunikationsavdelning i ett mejl till Mitt i.
Hur många kunder det gäller svarar han inte på. Däremot är han tydlig med att OKQ8 fortfarande inte vill ta på sig skulden för det som hänt.
”Hanteringen av däcken skedde utanför vår egen verksamhet. Vi anser fortfarande att det var verkstaden som hyrde in sig på vår station som orsakade detta”, skriver Jesper Ekström.
Däckverkstaden flyttade i månadsskiftet mars/april. Att OKQ8:s namn stod på både skyltar och kvitton öppnade för olika tolkningar av vem som var ansvarig gentemot kunderna.
Mattias Kamgren
Nya sommardäck beställda
Paret Tom och Lillemor Lundquist i Hökarängen har fram till nu tvingats köra vidare på sina odubbade vinterdäck. Men när ersättningen på 16 000 kronor kom in på på kontot här om veckan beställde de nya sommardäck.
– Det kommer att kosta oss 24 000 så ersättningen täcker inte hela summan. Men det är bättre än ingenting efter allt elände som varit, säger Lillemor Lundquist.
Sin polisanmälan har de tagit tillbaka. Däremot lär det dröja innan de lämnar in däcken på däckhotell igen. Till andra bilägare skickar de med en varning:
– Om ni ska anlita däckhotell, se till att de har en försäkring. Din egen bil- eller hemförsäkring gäller inte när du lämnat ifrån dig dina däck, säger Lillemor Lundquist.
Frågan om var de saknade däcken finns hänger fortfarande i luften. Från Turssons team kommer inget svar. Företaget förklarades i konkurs den 13 maj.