Rutinerad. Björn Wetterling är en van kampanjmakare. Nu är det elsparkcyklar som får sig en känga. I somras blev han allvarligt skadad efter att ha blivit påkörd av en person som sedan smet. Foto: Helene Rothstein

Björn Wetterling blev påkörd av elsparkcykel – fick armarna krossade

Den kände galleristen Björn Wetterling skadades svårt av en elsparkcykel. Nu startar han en annonskampanj mot fordonen.

  • Publicerad 11:54, 8 okt 2021

Jag har ständigt småont, men inte så jag behöver ta smärtstillande längre.

Det kunde ha gått mycket värre, den där sommardagen den sjätte juni i år då Björn Wetterling blev påkörd av en elsparkcykel. Björn gick på Klevgränd, en gågata på Söder, när han plötsligt blir påkörd bakifrån.

Han kastades handlöst framåt, slog huvudet hårt i ett hörn och fick båda armarna krossade. Personen som hade kört ska därefter ha åkt därifrån.

Björn opererades i flera timmar och fick bland annat nya axelleder inopererade. Månader av läkarvård följde och rehabiliteringen pågår fortfarande.

Har ständigt småont

Björn Wetterling, som är välkänd i konstvärlden och har gallerier både i Kungsträdgården och i Göteborg säger att han påminns om olyckan varje dag, inte minst på grund av smärtan.

– Jag har ständigt småont, men inte så att jag behöver ta smärtstillande längre, jag försöker undvika det. Men tre fingrar är utan känsel och jag kan bara använda högerarmen till 30 procent.

– Det är ju kaos med dessa sparkcyklar. De kör på trottoarer, två-tre personer på cykeln. Ofta är det ungar utan hjälm som åker.

Nu har Björn initierat en annonskampanj, vilket Resumé var först med att berätta.
 

Logga. Annonskampanjens logga skapad av Jonas Frank. Foto: Jonas Frank

Vill skapa opinion

Med parollen ”Stoppa elsparkskaoset på Stockholms gator!” vill han skapa opinion. Han säger att han gillar politiska kampanjer.

– I samband med invasionen i Irak gjorde jag ”Bomba inte Irak”. Aftonbladet tog inte emot den annonsen. Den här kampanjen är i samarbete med Jonas Frank och Claes de Faire. Den blev jävla bra.

Han hoppas att effekten ska bli färre elsparkcyklar, hjälmtvång och reglering.

Partier kräver hårdare lagar för elsparkcyklar