En flaskhals, så kan man förklara trafikläget på Barkarbybron. Med endast ett körfält har gång- och cykelbron använts som tillfällig lösning i väntan på att Veddestabron öppnar till sommaren.

Men hur tillfälligt det blir är inte säkert efter att trafiknämnden beslutat att bron ska fortsätta vara öppen för motortrafik.

– Det ska vara lätt att ta sig med bil i Järfälla och då måste man hitta lösningar. Vi vill inte stänga bron för biltrafik innan man vet hur det slår under hösten, menar Emma Feldman (M), kommunstyrelseordförande.

Utvärdera trafiken

Förslaget lades fram av Moderaterna och innebär att man under hösten kommer att utreda hur trafiken påverkas när de båda broarna är öppna. Men oppositionen är kritisk och yrkade avslag.

– Detta har varit en nödlösning i väntan på Veddestabron och ska bli en gång- och cykelbro igen, som den dessutom är inskriven i detaljplanen att vara, menar Emanuel Alvarez (MP), andra vice ordförande i tekniska nämnden.

Han är kritisk till hur beslutet tagits trots att bygg- och trafikförvaltningen menat att trafikkaoset vid bron fortsätter om de båda broarna var öppna. I ett brev till lokala föreningar skriver de:

"En stängning av Barkarbybron kommer möjliggöra ett underlättat trafikflöde i korsningarna och på anslutande vägarna (...) Framkomlighetsproblemen vid Barkarbybrons korsningar skulle kvarstå om bron skulle vara öppen för motorfordonstrafik."

– Jag tycker att man borde tagit till sig av de utlåtande och analyser som redan gjorts av förvaltningen. Detta kommer bidra till att köerna kommer bli kvar, det är inte en långsiktigt hållbar lösning, menar Emanuel Alvarez.

Minskad trafik

Men fortsatta trafikproblem om både broarna är öppna är inte en bild Emma Feldman delar.

– När en stor del av trafiken flyttar till Veddestabron kommer det mest sannolikt också innebära betydligt mindre biltrafik på Barkarbybron.

Hon påpekar även vikten av att kunna omvärdera tidigare beslut när man ser hur behovet blir.

Varför har ni gått över förvaltningen i detta beslut?– Det har vi inte, beslutet är avstämt och förankrat med både tjänstemän på bygg- och miljöförvaltningen och på samhällsbyggnadsavdelningen, menar Emma Feldman.

Utvärderingen görs under hösten och planeras vara klar under oktober/november.