Har du haft vägarna förbi Fittja centrum eller Botkyrka handelsplats? Då har du med största sannolikhet tagit bilen och varit tvungen att köra genom antingen en, två, tre eller till och med fyra cirkulationsplatser. Vissa av dem dubbelfiliga.

En av flera cirkulationsplatser i Fittja.

En av flera cirkulationsplatser i Fittja.

Albin Tingstedt

Här ligger också bilprovningen. Just den här dagen är det Egon Granaths Volvo som ska besiktigas. Både den och Egon Granath har sett många rondeller under sina dagar.

– Jag tycker det gick hyggligt i dag. Ändå är rondelltrafiken i Sverige sämre än i Europa, resonerar Egon Granath.

Han har under sina 51 år som bilist också kört i många cirkulationsplatser i Spanien. Ibland med så många som åtta filer.

– Jag tycker att jag kör bra, och jag är ganska van med rondeller, säger han.

Vad kan man bli bättre på här i Sverige då, tycker du?

– Att släppa fram dem som kommer in i rondellen först. Ibland kör folk in rakt framför en och så måste man bromsa. Och sen blinka in och ut – det är man dålig på här i Sverige.

"Road rage"

Att det är viktigt att visa var man ska – både innan man kör in i cirkulationsplatser och när man ska ut – tycker också Hassan Mohamoud.

Hassan Mohamoud.

Hassan Mohamoud.

Albin Tingstedt

– Det är viktigt att använda dem oavsett om man ska in eller ut. Ibland glömmer även jag bort det. Det gör man ju, säger han lite ödmjukt.

Hassan Mohamoud kör ofta i tjänsten. Just den här dagen ledde det honom till en mack Fittja där har var tvungen att köra igenom en tvåfilig cirkulationsplats. Men det gick bra, tycker han.

– Det gäller att man tittar sig för och är väldigt uppmärksam. Och planera sin körning – det är jätteviktigt. Framför allt när det kan gå lite vilt till med folk som svänger in framför en lite hur som.

Och det har blivit värre med tiden, menar Hassan Mohamoud.

– Speciellt i rusningstid. Då är det hetsigt och det är nog för att folk är stressade när man får vänta länge innan man kan köra in. Det är mycket "road rage", säger han.