"Vad händer egentligen i trafiken i Haninge?"

Nyligen berättade Mitt i om trafikkoleläraren i Tyresö som menar att trafiken i Haninge orsakar problem för hans elever.

– Jag kör över hela södra Stockholm och Haninge har blivit hemskt, sa Basem Haroun, som kört med elever här i 17 år.

Bilister som kör för fort och för nära beskrivs som några av problemen. Det var särskilt Ica Maxi-rondellen som satte skräck i eleverna.

Den fruktade Ica Maxi-rondellen på Gudöbroleden är en av fyra på sträckan bort till Circle K.

Den fruktade Ica Maxi-rondellen på Gudöbroleden är en av fyra på sträckan bort till Circle K.

Angie Gray

I regnet på parkeringen inne på handelsområdet känner flera igen sig i beskrivningen.

– Jag håller med. Problemet kom när de öppnade Systembolaget här. Det finns bara en liten ingång, det blir stopp och det forsätter ända upp till rondellen vid Circle K. Förut var det bara fredag eftermiddag som var illa, nu är det varje dag i princip, säger Said Wattar som bor i Handen.

Att det körs för fort tror han har en förklaring.

– Jag tror folk är så jävla less, så man vill bara komma förbi. Nu sitter ju folk som ska till Söderby och Norrby också ofta fast, och får köra i gräset i princip.

Said Wattar tror inte att den nya rondellen vid infarten till handelsområdet kommer hjälpa särskilt mycket. "Det behövs en utfart på 73:an", säger han.

Said Wattar tror inte att den nya rondellen vid infarten till handelsområdet kommer hjälpa särskilt mycket. "Det behövs en utfart på 73:an", säger han.

Angie Gray

"Blir mörkrädd"

Även Lena Gidlund känner igen trafikproppen, särskilt "en lördag klockan halv två".

– Jag ifrågasätter om alla måste ha bil. Det har blivit väldigt mycket trafik. Jag själv är pensionär, bor långt ut i Österhaninge och har inget annat sätt att ta mig hit. Man blir ju lite lat, det måste jag erkänna, säger hon.

Lena Gidlund vet inte om en ny rondell vid infarten kommer hjälpa men tycker generellt att rondeller brukar hjälpa trafikflödet. "Men många vet inte hur man ska blinka i en rondell.", säger hon.

Lena Gidlund vet inte om en ny rondell vid infarten kommer hjälpa men tycker generellt att rondeller brukar hjälpa trafikflödet. "Men många vet inte hur man ska blinka i en rondell.", säger hon.

Angie Gray

Hasse Björn tycker inte att folk är uppmärksamma på när det är utryckningar från brandstationen i Brandbergen. Han besöker ofta sin dotter i Haninge.

– När jag ska dit blir jag mörkrädd emellanåt. Bilar kommer från högerfilen rätt in framför en. Många behöver utbildas för det. Förr i tiden fanns det trafikpoliser, vart har de tagit vägen?

Christel Hansson upplever att många bilister kör in precis framför en utan att blinka.

– Jag har haft körkort länge men vågar knappt köra längre. Och så är det så mycket byggen hela tiden, så man knappt vet var man ska ta vägen. Det tutas och flaxas med armarna också. Det är alldeles för stressigt i trafiken överlag. Alla i Stockholm har mer bråttom.

Vid klockan 14 en torsdagseftermiddag går kön in på handelsområdet nästan hela vägen bort till rondellen på Gudöbroleden.

Vid klockan 14 en torsdagseftermiddag går kön in på handelsområdet nästan hela vägen bort till rondellen på Gudöbroleden.

Angie Gray

Fler bilar i Haninge

Ann-Sofie Svärd har kört hit från bostaden i Tyresö. Hon kör inte så ofta i Haninge men brukar passa på att handla här dagtid när det är mindre köer.

Hon märker ingen större skillnad mellan kommunerna förutom att det är mer bilar i Haninge. Den omtalade rondellen tycker hon inte heller är så farlig.

– Fast för några år sedan körde en kvinna körde rakt in i min fil där och jag tutade. Då såg hon arg ut, och sen blev det pinsamt för vi parkerade nära varandra efteråt. Mina stora barn ska börja övningsköra här snart. Vi får se vad de säger då.

"För några år sedan körde en kvinna rakt in i min fil i rondellen och jag tutade", säger Ann-Sofie Svärd med sönerna Jaxon och Elvin.

"För några år sedan körde en kvinna rakt in i min fil i rondellen och jag tutade", säger Ann-Sofie Svärd med sönerna Jaxon och Elvin.

Angie Gray