Många Haningebor kan känna en bävan inför att bege sig till Ica Maxi, Biltema eller Systembolaget en lördagseftermiddag.

Anledningen är rondellen, eller cirkulationsplats som det egentligen heter, på Gudöbroleden. Här blir det ofta kö för att ta sig in till handelsområdet.

Nu börjar kommunen, i samarbete med Biltema och Ica, arbetet med att lösa trafikkaoset.

För att råda bot på köandet bygger man nu den nya rondellen vid in- och utfarten till området på Söderbyleden, som fanns med i kommunens trafikplan redan 2021.

Tanken är att en ny rondell ska förbättra framkomligheten och göra trafiken säkrare.

– Det här kommer ge vinster för trafiksystemet i stort. Det kommer vara lättare att ta sig in på handelsområdet från Gudöbroleden och även ge bättre framkomlighet på Gudöbroleden, säger Kristina Petterqvist, avdelningschef park och teknik på Haninge kommun.

Däremot får bilar som kommer norrifrån en något försämrad framkomlighet mot i dag när man behöver väja i rondellen.

"Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen kan sätta spaden i backen", säger Kristina Petterqvist, avdelningschef park och teknik på Haninge kommun.

"Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen kan sätta spaden i backen", säger Kristina Petterqvist, avdelningschef park och teknik på Haninge kommun.

Fredrik Hjerling

Därför blir det ny rondell

När Mitt i sist skrev om rondellen var förslagen på lösningar många. Från att bygga en ny utfart till Nynäsvägen till ett trafikljus i den nuvarande korsningen.

– Man mäter volymer av bilar som kommer i olika riktningar och vid olika tidpunkter på dygnet och matar in det i en modell som räknar på hur köerna påverkas positivt och negativt av olika alternativ. Det är ett gediget modelleringsarbete som ligger bakom det här, säger Kristina Petterqvist.

Varför kunde man inte bygga en utfart på Nynäsvägen?

– Trafikverket vill inte ha massa påfarter på sina vägar. Det tillför väldigt höga kostnader och det finns även säkerhetsaspekter att ta hänsyn till. Kommunen kan inte besluta om en påfart till en väg som inte är vår.

Kostnaderna för projektet fördelas så att kommunen betalar 40 procent av kostnaderna och Biltema och Ica 60 procent. För kommunens del innebär det en kostnad på 7 miljoner kronor.

Ingen avstängning

I juni nästa år förväntas den nya rondellen vara på plats.

Under tiden hålls den befintliga in-och utfarten till handelsområdet öppen och man kommer även kunna köra och in och ut genom bussinfarten vid Ica Maxi.

– Det är därför det är en rätt lång genomförandetid. Det handlar om att vi kommer bygga ut den etappvis och vi säkerställer god framkomlighet under hela produktionen. Hade vi stängt av vägen hade vi halverat byggtiden, säger Kristina Petterqvist.

Buss 838 leds om under byggtiden och kör via Söderbytorp i stället för via handelsområdet.

Byggnationen skulle ha startat den 4 augusti men entreprenören väntar på ett polistillstånd. Arbetet börjar så fort det finns.